שאל את הרב

קטניות בפסח

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 03/04/17 19:56 ז בניסן התשעז

שאלה

שלום כבוד הרב,

הנני נשואה מזה 7 שנים, אני ספרדיה ובעלי אשכנזי. בבית הוריי היה נהוג לאכול קטניות חוץ מאורז שאסור ואצל בעלי אסור קטניות למעט מנהג אצלם שמותר לאכול קטניות בצורה מעובדת כמו שמן, מיונז ובשוקולד.

מאז שהתחתנתי נהגתי כמו בעלי ומשפחתו ללא קטניות. לפני חודשיים הפכתי לטבעונית. כלומר איני אוכלת בשר ביצים חלב גבינות ודגים. עיקר תזונתי היא דגנים וקטניות. מצאתי שבפסח ישנה בעיה הן מבחינה תזונתית וגם אין כמעט מה לאכול ללא 5 מיני דגן וקטניות. בנוסף בעלי אומר שלדעתו גם טחינה משומשום ולחם טחינה אסור כי זה גם קטניות כך קרא באינטרנט.. הוא רוצה שאשמור על המנהג אבל אין לי מה לאכול חוץ מירק ותפוא. וזה לא בריא כי אין לי חלבונים.

האם ישנו היתר עבורי כן לאכול קטניות בביתי ?

האם שומשום הוא אכן נחשב לקטנייה שאסורה?

תשובה

בס"ד

שלום וברכת ד´

תחילה יש להדגיש שזוג מישראל הם גוף אחד בעצם, וכשם שלא יתכן שיד ימין ויד שמאל ינהגו כל אחד בדרך שונה, כן בני זוג צריכים להתאים את דרכם להיותם אחד. על כן האיש והאשה צריכים להגיע למנהג אחיד, אמנם אפשר שהאיש ירשה לאישה לנהוג כמנג השונה ממנהגו, אבל באופן כללי הדברים צריכים להיות כפי שנוהג בעל הבית.

לגבי חלבונים לאנשים צמחוניים שאינם אוכלים בשר ודגים ומוצרי חלב, והחלבונים מגיעים מקטניות בייחוד. נראה שאין להתיר גזרת קטניות בגלל הנהגה זו, אלא אפשר להתיר קטניות שלא היו בתקופת חז"ל (קינואה, טף וכדו´) שבאלו הקטניות היו שהקלו, וא"כ אפשר להשתמש בקטניות אלו בשעת הדחק, אבל לא להתיר את עצם הגזרה, אלא א"כ יש חולי מסויים (אפילו שאין בו סכנה) שאז מתירים גזרת קטניות, אבל גם במקום חולי יש ללכת לפי המינים הדומים יותר למיני דגן שאוותם מתירים רק לאחר שהתירו מינים אחרים שאינם דומים לחמשת מיני דגן.

חג כשר ושמח

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ

כתבות נוספות