שאל את הרב

קשה לי להתפלל

חדשות כיפה משיבת נפש, רבניות בית הלל 07/03/17 22:10 ט באדר התשעז

שאלה

לפעמים אני פשוט לא רוצה להתפלל כי זה לא עושה לי כלום, אבל גם כשאני כבר רוצה להתפלל, אני לא מצליחה להתכוון או להתרגש מהתפילה, ורק רוצה לסיים. מה הבעיה איתי?

תשובה

התשובה ניתנה על ידי הרבנית יפית קליימר ראש שלוחות משואות של המכינה הקדם צבאית "צהלי"

דעי שמצוקתך נוגעת לליבי. ה"בעיה", שספק אם היא בעיה, היא לא איתך חלילה. אינך הראשונה ולא האחרונה הנתקלת בקשיים בתפילה, החוויה משותפת לגדולים כקטנים. פעם נשאל הרב שלמה זלמן אויערבך זצ"ל מה הוא מתאמץ לתקן. תשובתו הייתה – "לכוון בתפילה", והוסיף ש"זו משימה קשה".
כל כך סביר שאדם מאמין וחושב יתמודד עם קשיים כאלו ואחרים בתפילה. במהלך כל הדורות התחבטו הוגים שונים בשאלות של כוונה בתפילה, חיוב תפילה, טעמה ותועלתה. כך שלא רק שאין איתך שום בעיה, להיפך! כמה שאת נורמלית, ומה שעובר עלייך הוא אפילו ההפך ממה שאת חוששת שקורה איתך. שאלתך היא עצמה סוג של תפילה; שאלות של מי אני בתפילה ומה אני ללא תפילה הן שאלות הנובעות מהנשמה, וזו כל הזמן מתפללת, כך מלמד אותנו הרב קוק זצ"ל בהקדמה לפירושו על סידור התפילה (עולת ראי"ה, ממליצה לך לעיין שם).
הגישות השונות בין ההוגים השונים מאפשרות לכל אדם למצוא את דרכו לתפילה. הרב סולובייצ'יק מציע דו-שיח ישיר עם הקב"ה דרך בקשות המבטאת צרכים אנושיים. לעומתו, פרופ' לייבוביץ מגדיר את התפילה כחובה דתית ותו לא, ללא קשר לחוויה הספציפית בה נמצא האדם בבואו להתפלל. הרב קוק (במקור לעיל) מציע כיוון אחר לחלוטין. הרב קוק מגדיר את התפילה כתהליך המאפשר לאדם להוציא את עצמו מן הכוח אל הפועל, להכיר את עצמו ואת מקור חיותו שהוא מן האלוקים.
אדישות היא חסימה גדולה לכל התקדמות. תפילה היא עבודה שבלב, ובעבודה צריך לעמול. כל עוד התפילה כמושג נוכחת בחיינו, הרי שיש סיכוי גדול שנצליח לאמץ אותה כחלק מאורח חיינו. החשוב מכל הוא לא לאבד את השיח עם ריבונו של עולם. בין אם דרך תפילה מסידור, פרקי תהילים, שירה מודרנית או תפילה אישית במילים שלך, בזמן שלך ובמקום שלך. העיקר לא "לנתק את הקשר", והשאר יגיע. עצם התבוננותך העצמית בחוויית התפילה שלך היא חשובה ומלמדת על חיים של מודעות. רצוא ושוב של העלאת שאלות ובירור דרכך הם מה שיאפשרו לך להכיר את עצמך טוב יותר ולעמוד בתפילה זכה מול בוראך. זכרי שכל התקדמות קטנה היא משמעותית, וסופו של המאמץ לשאת פרי.
בטוחה בהצלחתך,
יפית

**************************************************
מקורות להרחבה:
http://www.daat.ac.il/daat/tfila/raayonot-2.htm רעיונות על התפילה, הרב סולובייצ'יק
http://www.daat.ac.il/daat/kitveyet/shana/hatfila-2.htm התפילה במשנת הגרי"ד סולובייצ'יק, הרב אהרן ליכטנשטיין
http://ravsherki.org/index.php?option=com_content

כתבות נוספות