שאל את הרב

גרביונים- ספרדיות

חדשות כיפה הרב יוגב כהן 15/02/17 19:18 יט בשבט התשעז

שאלה

שלום,

הרבה שאלות נשאלו פה לעניין הליכה עם גרביונים.

רציתי לדעת האם נשים ספרדיות היום חייבות ללכת עם גרביונים או שיש להן על מי לסמוך?

תשובה

שלום וברכה,

החלוקה של העדות מצריכה בירור.

לפי רוב הפוסקים ביניהם (הרמב"ם) - צריך לכסות את השוק בין הברך לכף הרגל

לפי המשנה ברורה - אין צורך, ורק צריך לכסות את הירך.

לכן, מי שבאופן מובהק היא (או משפחתה) הולכת אחר הרמב"ם או רוב פוסקים - צריכה ללכת עם גרביונים.

אך, אם לא בכל דבר - יכולה לסמוך על המשנה ברורה.

אני מציע, כי גם מי שמסתמכת על המשנה ברורה, טוב שתלך עם חצאיות ארוכות. כיוון שחצאיות חצי לרוב לא מכסות את הברך בעמידה וכל שכן בישיבה.

**********************-

להלן סיכום הסוגיה מפניני הלכה:

שוק הוא מקום שאשה צריכה לכסותו. ומאחר שלדעת רוב הפוסקים, שוק הוא החלק שבין הברך לקרסול, ממילא מובן שעל האשה לכסות את כל רגלה עד לקרסול. אבל אין צורך לכסות את כל הרגל דווקא על ידי שמלה, אלא די שהשמלה תגיע עד לאחר הברך, ולמטה מזה תלבש גרביים או גרביון. חשוב להדגיש, שגרביון מועיל רק לחלק התחתון של הרגל, כלומר למה שבין הברך לקרסול, אבל כמובן שגרביון לא יועיל לכיסוי הירכיים, היינו למה שבין הברך לגוף. משום שהירכיים הן מהאיברים האינטימיים ביותר, שהצניעות מחייבת שיכוסו בשמלה או בחצאית, כדי לטשטש את צורתן. אבל את מה שמתחת לברך ניתן לכסות, כאמור, על ידי גרביים או גרביון, וכך הרגל כולה עד לקרסול תהיה מכוסה. זוהי אכן דעת רוב הפוסקים.

אולם לדעת אחד מגדולי הפוסקים האחרונים, בעל הפרוש החשוב על ´שולחן-ערוך´ חלק ´אורח-חיים´ – ה´משנה-ברורה´ (עה, ב), השוק הוא החלק העליון של הרגל, מתחילת הרגל ועד לברך, מה שנקרא בפינו ירך. וממילא אם השוק נגמר בברך, אין חיוב לכסות את מה שמתחת לברך, לא על ידי שמלה ולא על ידי גרביון. ולמרות שבעל ה´משנה-ברורה´ בעמדת מיעוט, הואיל ופסקיו התקבלו בישראל, רבות נוהגות כמותו, ואי אפשר להתעלם מדעתו ולומר, שאלו שאינן לובשות גרביון עוברות על ההלכה, שהרי יש להן פוסק גדול שעליו הן יכולות לסמוך. אולם ודאי שלכל הפחות, גם לדעתו המקילה של בעל ה´משנה-ברורה´, צריך ללבוש שמלה שתגיע אל מעבר לברך, כך שבכל מצב הברך תישאר מכוסה (עיין גן נעול 37; הליכות בת ישראל ע"א).

כתבות נוספות