שאל את הרב

ביטחון עצמי

חדשות כיפה חברים מקשיבים 14/02/17 19:44 יח בשבט התשעז

שאלה

שלום, לפני שנה וחצי הגעתי לאולפנה חדשה. אני מרגישה שמאז שהגעתי לאולפנה ירד לי הביטחון העצמי. לפני האולפנה היה לי מעולה מבחינה חברתית, הייתי בטוחה בעצמי וידעתי שיש לה כישורים חברתיים ויכולת הנהגה. באולפנה שלי עכשיו אני מרגישה שאני קצת פחות מה שהייתי. יש לי מודעות עצמית גבוהה וקשה לי שלא הגעתי למקום "ראוי" לי. והידיעה הזאת שאני פחות ממה שהייתי מורידה אותי, זה גלגל כזה, ואני מרגישה מסובכת. אשמח לעצה.

תשובה

שלום עדי יקרה,

מה שלומך?

משמח לשמוע על השינויים המתרחשים בחייך ועל ההתקדמות שלך. התקדמות?! את בוודאי אומרת לעצמך, ´זו התקדמות?!´ אז כן, בחיים אנחנו תמיד משתנים ומתקדמים ובייחוד בגיל ההתבגרות. יכול להיות שאלו שינויים שאינם לרצונך אך הם שינויים. אדם משתנה הוא אדם חי הקשוב לסביבתו ולעצמו. לכן משמח לשמוע שאת חיה ומשתנה וייתכן שהשינויים הללו הם בהתאם לאולפנה שכרגע את נמצאת בה ובהתאם לאישיות שלך המשתנה והדינמית.

בעקבות השינויים הללו, כדאי שלא תשווי בין התקופות שהיו בחייך, כל המשתנים במשוואה שונים ולכן אין מקום להשוואה. כדאי לחיות עם המציאות הנוכחית ולבדוק [איך אני משלבת את הרצונות שלי בתוכה?] זו שאלה שכדאי לשאול בכל התנגשות של המציאות והרצונות שלי.
בסיטואציה המדוברת, הייתי מבררת עם עצמי מה אני עושה בשביל לממש את הרצון להנהיג, להוביל ולהשפיע? האם אני נוכחת בפעילויות של השכבה? אני מגיעה לכל הפעילויות של האולפנה? אני מתנדבת כשמחפשים מתנדבות? אני נחמדה לחברות שלי ומנסה לסייע להם במבוקשן? משה רבנו, גדול המנהיגים, לא צמח סתם כמנהיג, הוא התחיל בקטן, מהאדם שסובל מחברו ומבנות שהרועים מתעללים בהן, מתוך הדברים הללו הוא צמח ועלה לגדולתו. כל שכן, היום, כשאין לנו נבואה שמסמיכה את המנהיגים שלנו, אדם הרוצה להנהיג צריך להוכיח את עצמו לפני אחרים ומתוך ההוכחה הזו יקבלו את הנהגתו ואולי כך תיבחרי באיזה מבצע אחד לוועדת על.

כתבת שאת מרגישה שהביטחון העצמי שלך ירד בעקבות המעמד באולפנה או שהמעמד באולפנה הושפע מהנסיגה של הביטחון העצמי. ביטחון עצמי הוא גלגל כמו שאמרת ואנחנו אחראים לגלגל הזה. אנחנו אחראים להשפעה שיש לסביבה על הביטחון שלנו. מה זאת אומרת? ביטחון עצמי לאו דווקא מושפע מהסביבה ואולי אפילו אסור לו להיות מושפע מהסביבה במידה מסוימת. אדם לא יכול לתלות את כל יהבו על החברה שתגיד לו כמה הוא טוב או כמה הוא דפוק, אלא אדם צריך להיות עם עמוד שדרה שאינו תלוי בחברה שמסביבו. הוא יכול לחשוב על פידבקים מהחברה, הוא יכול לשמוח אִתם או לחשוב עליהם ובעקבותיהם אולי להשתנות אבל בשום פנים ואופן לא לבנות את האישיות שלו ממה שהחברה אומרת וחושבת עליי.
אישה חכמה פעם המליצה לי לשנן משפט שהולך אתי במהלך החיים: [´אני כך וכך (תכניסי את ההגדרות המתאימות לך) ואין זה תלוי בדעתם של אחרים´.] אם אני חושבת שאני נדיבה, לא משנה מה חברה שלי תגיד כשלא אסכים שתשתמש בחפצים שלי, אני יודעת שאני נדיבה! ואם את צריכה הוכחות לעצמך לנדיבות הזו, בטוח תמצאי כי את יודעת שאת נדיבה ומן הסתם הידיעה הזו לא נחתה משום מקום אלא ממקרים שבהם נהגת בנדיבות.


אחרי שתהיי בטוחה בידיעותייך על עצמך, תשמחי במי שאת, תשמחי בתכונותייך ומאליו תהיי שלמה עם עצמך. ומתוך כך יגיע הביטחון העצמי, תהיי בטוחה במי שאת ובטוב שבך. במילים אחרות, אדם שיש לו ביטחון עצמי הוא אדם ששלם עם עצמו ושמכיר את עצמו. התהליך הזה הוא תהליך טבעי שברגע שאת מכירה את עצמך, שמחה בעצמך ושלמה עם אותו עצמך, את מקבלת ביטחון עצמי מעצם היותך. את יודעת שיש לך דברים טובים ואת יודעת שאת יכולה להעניק מהם לאחרים.


מקווה שהדברים יעזרו במעט ויוסיפו אור לאישיותך ומאחלת לך שרק תתחזקי בעצמך, תחזקי את עצמך ותעלי מעלה מעלה. מוזמנת להשיב, להגיב ולשאול עוד במייל שלי או באתר.

כל טוב,
רינת rinathaber@gmail.com.

כתבות נוספות