שאל את הרב

תיקון נוסח הגמרא לפי התנ"ך

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 02/02/17 14:58 ו בשבט התשעז

שאלה

לכבוד הרב שלום

אנו בהוצאת ספרים מחודשת, מבקשים לקבל חוות דעת הלכתית האם מותר/מומלץ להוציא ש"ס עם תיקונים, לא בסוגריים, אלא לשנות את כל הפסוקים שאינם מדוייקים בציטוט בש"ס, וציטוט מדוייק מהתנ"ך. יש נוסחאות שהש"ס מביא אך בתנ"ך שלנו הם מופיעים אחרת, לא רק חסרות ויתרות גם במילים בהטיות שונות וכדומה.

ונשמח לקבל המלצה מכבודו.

תודה רבה

*

**

תשובה

שלום

אני מבין את הצורך, הן המקצועי הן המסחרי ברעיון הזה. אולם הדבר פסול, משני טעמים-

א. כתבו התו'ס בפרק במה בהמה במסכת שבת, ד"ה מעבירם, שהגמ' חולקת על הנוסח שלנו בתנ"ך לפעמים, והיו גרסאות אחרות לבעלי התלמוד. ובגליון הש"ס שם על התו'ס הביא עשרות מקרים של שינויי גרסאות בתנ"ך שהיה לפני בעלי התלמוד, מנוסח התנ"ך שלנו.
על כן, פעמים רבות לא מדובר בטעות סופר שאפשר לתקן, אלא בנוסח מכוון ושונה, שהיה להם מלכתחילה. ועל כן יש להשאיר את כל האזכורים של הש"ס שיש בהם לכאורה חוסר דיוק, על מכונם, שהרי הם אינם חוסר דיוק אלא נוסח אמיתי אחר וקדום.
אין לשנות נוסח אחד של מיטוט המקרא מפני חבירו בש"ס, משום שהם דברי אלהים חיים גם אם אנו נוהגים כעת כמסורת שבידינו והוכרע כמותה. וכפי שלא מוחקים דברי בית שמאי כשהלכה כב"ה.

ב. גדולי הדורות לא עשו כך, אלא העירו בצד הגליון את הנוסח שנראה להם לתקן. אנו כעפרא דארעא לעומתם, וודאי איננו יכולים לחרוג ממנהג הגדולים ולשנות לשון הש"ס בפנים כפי נוסחאות תנ"ך עדכניות.

אם תרצו, יש ערך לכתוב בסוף הדף את הפסוקים המלאים לפי תורה אור בנוסחאות שלנו, אך כבר קדמו לכם בזה בכמה הוצאות.

כל טוב

כתבות נוספות