שאל את הרב

בריאת העולם אור חושך שמש ירח

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 25/01/17 11:48 כז בטבת התשעז

שאלה

שאלתי לכבוד הרב בנושא בריאת העולם שבו כתוב ביום הראשון ברא אלוהים את החושך והאור,

ואילו ביום הרביעי את המאורות הירח והשמש.

כיצד יתכן שהאור והחושך נבראו לפני המאורות?

תשובה

לשואל שלום
אשבח את שאלתך הנפלאה. שאלה זו שאלו האמוראים בגמרא: "..אור ביום ראשון איברי?!" וכי האור נברא ביום הראשון? "והכתיב: ויתן אותם אלהים ברקיע השמים, וכתיב: ויהי ערב ויהי בקר יום רביעי" והרי כתוב ביום הרביעי שנברא. עד כאן שאלת הגמרא.
הגמרא מביעה את דעת חכמי המשנה: "הן הן מאורות שנבראו ביום ראשון ולא נתלו עד יום רביעי".
דהיינו- היו שני תהליכים. ואולי אפילו שלושה.
א- לפני היום הראשון כתוב: "בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ. וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ [וְחשֶׁךְ עַל פְּנֵי תְהוֹם]". אין הכוונה שהחושך 'נברא', אלא פשוט לא היה אור. והחושך הוא העדר אור.
ב- [ביום הראשון ה' ברא את יכולת ההארה], ללא תלות בגרם שמים. " וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יְהִי אוֹר וַיְהִי אוֹר. וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת הָאוֹר כִּי טוֹב וַיַּבְדֵּל אֱלֹהִים בֵּין הָאוֹר וּבֵין הַחֹשֶׁךְ. וַיִּקְרָא אֱלֹהִים לָאוֹר יוֹם וְלַחֹשֶׁךְ קָרָא לָיְלָה". אור למשך כמה זמן (שנקרא יום), חושך למשך כמה זמן (שנקרא לילה). כמו שכותב הרמב"ן: " "וַיְהִי אוֹר" – לא אמר "וַיְהִי-כֵן", כאמור בשאר הימים, לפי [שלא עמד האור בתכונה הזאת כל הימים] כשאר מעשה בראשית".
ג- [ביום הרביעי ברא ה' את המאורות, דהיינו גרמי השמיים, אשר להם מסר את תכונת ההארה].
"וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יְהִי מְאֹרֹת בִּרְקִיעַ הַשָּׁמַיִם לְהַבְדִּיל בֵּין הַיּוֹם וּבֵין הַלָּיְלָה וְהָיוּ לְאֹתֹת וּלְמוֹעֲדִים וּלְיָמִים וְשָׁנִים.וְהָיוּ לִמְאוֹרֹת בִּרְקִיעַ הַשָּׁמַיִם לְהָאִיר עַל הָאָרֶץ וַיְהִי כֵן. וַיַּעַשׂ אֱלֹהִים אֶת שְׁנֵי הַמְּאֹרֹת הַגְּדֹלִים אֶת הַמָּאוֹר הַגָּדֹל לְמֶמְשֶׁלֶת הַיּוֹם וְאֶת הַמָּאוֹר הַקָּטֹן לְמֶמְשֶׁלֶת הַלַּיְלָה וְאֵת הַכּוֹכָבִים. וַיִּתֵּן אֹתָם אֱלֹהִים בִּרְקִיעַ הַשָּׁמָיִם לְהָאִיר עַל הָאָרֶץ. וְלִמְשֹׁל בַּיּוֹם וּבַלַּיְלָה וּלְהַבְדִּיל בֵּין הָאוֹר וּבֵין הַחשֶׁךְ וַיַּרְא אֱלֹהִים כִּי טוֹב".
החלוקה בין יום ללילה ובין אור לחושך הייתה כבר קיימת כמו שראינו, אלא שעכשיו יש 'מאורות' דהיינו עצמים שעל פיהם ניתן להבחין. כמובן, התוספת המרכזית היא הירח- אור שנמצא בתוך החושך, דבר שלא היה קודם.
(מקורות: בבלי חגיגה דף יב | בראשית פרק א | רמב"ן שם | כלי יקר שם | ספורנו שם)

כתבות נוספות