שאל את הרב

השהיית תבשיל בתנור עם מצב שבת

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 29/12/16 09:40 כט בכסלו התשעז

שאלה

שלום כבוד הרב,

בקיצור שולחן ערוך בסימן רנג - שהיית תבשיל על כירה מערב שבת, סעיף ה' כתוב: ""תנור חשמלי המופעל מערב שבת, ויש בתוכו גוף חימום הפועל בדרגת חום קבועה, [הנקרא ''מצב שבת''], שלא באמצעות טרמוסטאט, מותר להשהות בתוכו מערב שבת תבשיל שנתבשל כל צורכו, אפילו אם הוא מצטמק ויפה לו, ואין חוששין שמא יגביה את חום התנור בשבת. [דחשיב ככירה גרופה וקטומה]. וכל שכן שמותר להניח בתוכו מערב שבת מים חמים שהיד סולדת בהם, אחר שהגיעו לרתיחה. או תבשיל שהצימוק רע לו. או קדרה שיש בתוכה חתיכת בשר שאינה מבושלת כלל. ויש המחמירים בתבשיל שמצטמק ויפה לו, לכסות את הכפתורים, או לרשום בפתקא ''שבת'' באותיות בולטות, להיכר שלא יבוא להגביה את חום התנור, ומניחים הפתק סמוך לכפתורים. והמחמיר כן תבא עליו ברכה. [ילקו''י שבת א' עמ' צו. שמעיקר הדין יש להתיר דהא המנהג כחנניה, ושמא חשיב כגרוף]"".

להלן שאלתי.

בהלכות א-ד התייחסו לחימום בגז ובפלטה והתייחסו למצבים נוספים שלא ראיתי התייחסות לגבי תנור חשמלי עם גוף חימום בדרגת חום קבועה. אשמח לדעת מה ההלכה לגבם (אולי יש קל וחומר מתוך סעיף ה' שאני לא יודע לעשות). להלן המקרים:

א. תבשיל שנתבשל רק כחצי בישולו, ועדיין אינו מבושל כל צרכו, [וראוי לאכול מהתבשיל על ידי הדחק].

ב. תבשיל שהתחיל להתבשל, ונתבשל קצת מערב שבת, אך עדיין לא הגיע למאכל בן דרוסאי.

ג. תבשיל שהתחיל להתבשל מעט, ונתן בתוכו סמוך לכניסת השבת חתיכת בשר שאינה מבושלת.

תודה,

תשובה

שלום
לגבי המקרה השלישי יש התייחסות בסעיף ה' שציטטת - "או קדרה שיש בתוכה חתיכת בשר שאינה מבושלת כלל."
.לגבי שני המקרים הראשונים, אני מבין מדבריו שזה אסור, מחשש שיבוא ללחוץ על הכפתורים ויגרום לבישול ממש בשבת.
כל טוב

כתבות נוספות