שאל את הרב

תשובה שלמה?

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 25/11/16 14:40 כד בחשון התשעז

שאלה

בס"ד

שלום

עד לפני ארבעה חודשים הייתי בזוגיות עם מישהו (היינו יחד כמעט שנתיים)

שנינו דתיים וידענו שלא נעשה "את זה" לפני החתונה, אבל האמנו שאנחנו יכולים לשלוט ביצרים שלנו ולעצור לפני כן.

ברוך ה' באמת לא נפלנו בזה ועשינו מעשים פיזיים חס וחלילה .. אבל בדיוק בגלל שהיינו יחד והאמנו שנתחתן אז דיברנו על זה כלכך הרבה תמיד אמרנו כזה "אחרי החתונה נעשה כך וכך" "אני לא יכול/ה לחכות לנישואין כדי שאוכל כך וכך " ודיברנו בפתיחות כלכך רבה עד כדי כך שאני יודעת בוודאות שאלה חטאים .. הרי אולי פחות חטאנו פיזית אבל גם מילולית משפיעה ! הדיבורים האלה גרמו לנו להרהורים ומשיכה גבוהה מידי ואוף ניסיתי לעשות תשובה שלמה - את כל ארבעת השלבים:

עזיבת החטא - נפרדנו.

וידוי - אמרתי בקול את הכל, מה שאמרתי.. מה שרמזתי, מה שגרמתי ..

חרטה - אני באמת מתחרטת על הכל מעומק ליבי, אם היית שומע את הבכי שלי היית מבין כמה זה אמיתי

קבלה לעתיד - קיבלתי על עצמי לשמור נגיעה מגברים וגם מבני הזוג שלי עד החתונה בעזרת ה'

חברות שלי אומרות שאין לי מה לדאוג כלכך כי אלוקים אוהב אותנו ורק מחכה לסליחה שלנו ורואים שאני באמת מתחרטת .. אז למה אני עדיין מפחדת ולא עוזבת את זה במנוחה? איך אני יכול לדעת שאלוקים סלח לי?

אני מפחדת לא לזכות בזיווג הגון בגלל החטאים האלה ואני רוצה שיקרה ההפך - אני רוצה לזכות במישהו הכי הגון ומתאים לי וכמה שיותר מהר כדי שנוכל לתקן את חטאי העבר בכך שנשמור עד החתונה ואחריה נשמור טהרה

בבקשה תעזור לי !! זה כבר יומיים שאני בוכה .. איך אדע שאלוקים סלח לי !? אני באמת עשיתי את השלבים מתוך הלב ! התוודתי התחרטתי וקיבלתי לעתיד לא לחזור על זה .. אז מה עוד !?

דבר נוסף,

אנחנו כבר נפרדנו לפני 4 חודשים בערך .. אבל לאחרונה אני מתחילה לחשוב שאולי אנחנו כן מתאימים לנישואים .. אני נזכרת בתכונות טובות שלו כמו הכנות שהייתה בינינו ואיך שהוא תמיד כיבד אותי ואני תמד דאגתי לו וכו' .. הוא גם אמר לי אחרי הפרידה שהוא חושב שיש סיכוי שנחזור כי אנחנו מתאימים אבל סירבתי כי אני רוצה לשמור נגיעה עם הבעל שלי מלכתחילה ..

השאלה היא שאם נגיד בעוד חצי שנה- שנה בערך נהיה מעוניינים לנסות שוב והפעם בלי נגיעה - האם נראה לך שיש טעם ? או שעדיף לא לחזור לקשר שהיה כמו שספרתי לך למעלה?

תשובה

שלום
החברות שלך בהחלט צודקות. נראה מדברייך שבאמת עשית תשובה שלימה.
בכדי לחזק את אמונתך בתשובה שעשית, בקרבה שלך כעת לקב"ה, ובצורך שתעבדי כעת את ה' בשמחה, תלמדי את דברי הנביא יחזקאל, בפרק ל"ג, פסוקים י'-י"ט, ובמיוחד בקביעה המוחלטת, שכל החטאים של מי ששב בתשובה לא ייזכרו לו.
בנוסף אני מביא דברים של הרמב"ם ושל הרב קוק -
"ואל ידמה אדם בעל תשובה שהוא מרוחק ממעלת הצדיקים מפני העונות והחטאות שעשה. אין הדבר כן אלא אהוב ונחמד הוא לפני הבורא כאילו לא חטא מעולם. ולא עוד אלא ששכרו הרבה שהרי טעם טעם החטא ופירש ממנו וכבש יצרו. אמרו חכמים מקום שבעלי תשובה עומדין אין צדיקים גמורין יכולין לעמוד בו. כלומר מעלתן גדולה ממעלת אלו שלא חטאו מעולם מפני שהן כובשים יצרם יותר מהם:
כמה מעולה מעלת התשובה. אמש היה זה מובדל מה' אלהי ישראל שנאמר עונותיכם היו מבדילים ביניכם לבין אלהיכם. צועק ואינו נענה שנאמר כי תרבו תפלה וגו' ועושה מצות וטורפין אותן בפניו שנאמר מי בקש זאת מידכם רמוס חצרי, מי גם בכם ויסגר דלתים וגו'. והיום הוא מודבק בשכינה שנאמר ואתם הדבקים בה' אלהיכם. צועק ונענה מיד שנאמר והיה טרם יקראו ואני אענה. ועושה מצות ומקבלין אותן בנחת ושמחה שנאמר כי כבר רצה האלהים את מעשיך. ולא עוד אלא שמתאוים להם שנאמר וערבה לה' מנחת יהודה וירושלם כימי עולם וכשנים קדמוניות:"
(פרק ז' מהלכות תשובה לרמב"ם)
" צריכים להעמיק מאד באמונת התשובה ולהיות בטוח, שבהרהור תשובה לבד גם כן מתקנים הרבה את עצמו ואת העולם. ומוכרח הדבר שאחר כל הרהור תשובה יהיה יותר שמח ומרוצה בנפשו ממה שהיה בתחילה. וקל וחומר כשכבר בא ההרהור לידי הסכמה של תשובה"
(אורות התשובה, פרק ז')
בפסקה הבאה הוא מסביר למה דווקא במצב של התשובה האדם מגיע למצב של צער יותר גדול, ואפילו חלילה יאוש, ולמה דווקא מתוך זה הוא צריך להתחזק -
" כשעולה על לבו של אדם לשוב בתשובה שלמה, ולתקן את כל מעשיו ורגשותיו, אפילו במחשבה לבד, לא יפול לבו בקרבו ממה שהוא נחרד מפני רוב העוונות, שנעשו אצלו יותר מורגשים. כי כך הוא טבע הדבר, שכל זמן שהאדם הוא נרדף מפני זעף הטבע הגס וחשכת המדות הרעות הסובבות אותו איננו מרגיש כל כך בחטאיו, ולפעמים שאינו מרגישם כלום, והרי הוא צדיק בעיניו, אבל כיון שכחו המוסרי מתעורר מיד נגלה אור הנשמה, ועל ידי האור נבדקת היא נפשו כולה אצלו, ורואה הוא את כל כתמיה, ולבו דואג בקרבו בחרדה גדולה על מעוט שלמותו ועומק נפילתו. אבל דווקא אז ישים אל לבו, שראיה זו והדאגה הבאה עמה הנה הן הסימנים היותר טובים המבשרים לו ישועת עולמים בתיקון הנפש, ויתחזק מאד בזה בד' אלהיו."
(אורות התשובה, סוף פרק ח')
"התשובה אינה באה למרר את החיים כי-אם להנעימם. ונעימות-החיים הבאה ע"י התשובה היא מתגלה מתוך כל אותם גלי המרורות, שהנפש מסתבכת בהם בתחילת מצעדיה במהלך החיים של התשובה."
(אורות התשובה, פרק ט"ז)
ולכן תמשיכי בדרך שאת הולכת בה, ובע"ה אכן תזכי לזיווג הגון, ולהקים בית נאמן וטהור.
ממילא, גם כלפי אותו חבר - מובן הרצון לבנות קשר חדש שיהיה טהור ונקי מלכתחילה.
מצד שני, בדיוק כמו שהאדם יכול לשוב ולתקן כל מה שעשה, גם זוג יכול. ולא חסרים סיפורים על זוגות ששבו יחד בתשובה וטיהרו וקידשו את הבית שלהם.
לכן, יכול להיות טעם לחזור לקשר, אך בתנאי שזה אכן יהיה במטרה ממוקדת לקראת חתונה, ובתנאי שתוודאי לפני כן, שאכן הוא נמצא באותו מקום שאת נמצאת, ולא שהוא מתנהג בצורה מסוימת רק בשבילך, גם ביחס לנושא שמירת ההלכה בקשר ביניכם, וגם באופן כללי מבחינת הרצון בעבודת ה' ובבניית בית שמיוסד על תורה ויראת שמים.
בע"ה שיהיה בהצלחה רבה
את בהחלט בדרך הנכונה

כתבות נוספות