שאל את הרב

משתסרח המקפה

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 02/11/16 09:18 א בחשון התשעז

שאלה

****** אבי 02/11, שאלה 442 ******

שלום כבוד הרב,

נאמר בקיצור שולחן ערוך - סימן תרמ - דין מצטער שפטור מן הסוכה - סעיף ח': ""מי שאינו בקי בשיעור משתסרח המקפה, ישער אם היו יורדים גשמים בביתו אם היה יוצא, יצא גם כן מן הסוכה. ויש מי שכתב שיש לשער אם היה אוכל בביתו בחדר אחד, ומצטער ועובר לחדר אחר ומעביר לשם מטה כסא ושלחן, כך בסוכה. אולם אין הדין כן, וכל שיוצא מן החדר הקבוע לאכילה לחדר אחר, להעתיק עצמו באמצע האוכל לחדר אחר להמשיך סעודתו, שאם הם טפות קלות, לא יטריח עצמו לקום באמצע סעודתו מחדר האוכל להמשיך לאכול בחדר אחר. ואם הם טפות מרובות עובר לחדר אחר, כך גם לגבי הסוכה. ""

להלן שאלתי.

לא הצלחתי להבין את ההלכה. גם לא הבנתי מה פירוש המילים ""בשיעור משתסרח המקפה"". אשמח אם תוכל להבר לי את משמעות המילים ואת ההלכה בשפה יותר קלה.

תודה,

אבי

תשובה

שלום
ישנה הלכה שמצטער פטור מן הסוכה. על פי זה נפסק, שבכמות מסויימת של גשם, האדם פטור מהסוכה ונכנס לביתו.
מתי מגיע הפטור הזה? אמרו חז"ל 'משתסרח המקפה', כלומר, שתבשיל שעשוי מגריסים של פול שנמצא בצלחת שלו ייהרס בגלל הגשם. מכיון שרוב האנשים לא יודעים לשער את השיעור הזה, מובא בהלכה מה שהבאת, שיבדוק את עצמו מה היה קורה אם היה אוכל בתוך הבית, והיה יורד עליו גשם בשיעור שכזה - אם היה יוצא מאותו החדר, הוא פטור כעת מן הסוכה. אם לא, הוא עדיין חייב.
כל טוב

כתבות נוספות