שאל את הרב

האם כישלון הוא סימן שיש לבחור בדרך אחרת?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 23/08/16 18:19 יט באב התשעו

שאלה

שלום!

כל דבר שקורה בעולם אנחנו צריכים לשמוח בו ולקבל אותו בידיעה שהכל מאת ה'.

אבל זה יוצר מציאות מסובכת שנניח אני מתאמצת במשהו ולא מצליחה בו, אז אני אמורה לוותר? הרי אולי זה רצון ה' שאני לא אעסוק בדבר הזה.

למשל יש מקצוע שאני משקיעה ולומדת המון ואז אני לא מצליחה במבחנים. אז איך אני אמורה לדעת אם לוותר כי כנראה זה רצון ה' שאני לא אעסוק במקצוע הזה או האם זה רצון ה' שאני אמשיך ואנסה עוד יותר?

תשובה

שלום שירה!
אני חושבת שעצם העובדה שאת שואלת את עצמך את השאלות האלו, ואפילו פונה לייעוץ בעניין, זה ראוי להערכה רבה. השאלה הזו היא מסוג השאלות החשובות שכולנו צריכים לשאול את עצמנו, אבל האמת היא שאין לזה תשובה חד משמעית.


[רצון ה´]
את מתייחסת בשאלתך למושג "רצון ה´ ". המושג הזה הוא מופשט, כלומר- לא ניתן להגדיר אותו באופן חד משמעי, מוחשי. יש כל מיני דרכים בהן אנחנו יכולים לברר מהו רצון ה´. למשל, התורה, שמלמדת אותנו את המצוות ובעצם מדריכה אותנו כיצד לחיות נכון. ברוך ה´, ישנם הרבה תלמידי חכמים שלאורך הדורות לימדו אותנו ועדיין מלמדים כיצד ליישם את ההדרכות שה´ נתן לנו. אנחנו מצידנו צריכים לעשות את ההשתדלות ליישם את ההדרכות האלו בחיי היומיום שלנו ובכך בעצם לקיים את רצון ה´, שמנחה אותנו כיצד לחיות את החיים בצורה הטובה ביותר. אני ממליצה לך להמשיך להתעמק בנושא המרתק הזה על ידי למידת פרשות השבוע או ספרים של תלמידי חכמים בני זמננו. תחפשי משהו שאת מתחברת אליו ותמשיכי להתעניין וללמוד.


[הצלחה = כיוון נכון?]
מעבר לשאלה הגדולה, מהו רצון ה´ וכיצד אנחנו יכולים לחיות נכון, את מעלה בשאלתך מקרה פרטי.
את מתארת חוסר הצלחה בנושאים מסויימים, כמו למשל במקצוע בלימודים שאת לומדת ומתקשה ולא מצליחה. האם חוסר ההצלחה שלך הוא רמז מה´ שאומר לך שאת לא בכיוון, שאת צריכה להתאמץ במשהו אחר שיביא תוצאות? אני חושבת שלא בהכרח. הקב"ה ברא אותנו עם בחירה חופשית. זאת אומרת שאנחנו מחליטים לאיזה כיוון ללכת ואנחנו אחראים על התוצאות. אבל גם על הדרך. לא בטוח שהצלחה בלימודים מראה שאת בכיוון הנכון. הדברים שאנחנו לומדים על עצמנו "על הדרך" גם הם מאוד חשובים. איך אני מתמודדת עם כישלון? האם אני מתגברת על מכשולים? מה הדברים החדשים שאני לומדת על עצמי גם במצבים פחות נעימים? אין דרך חד משמעית לדעת האם אני עושה את מה שאני אמורה לעשות, את מה שה´ רוצה שאני אעשה. יש אינסטינקטים, תחושות בטן שאומרות לי האם מה שאני עושה טוב לי או לא. הצלחה זה לא מדד בטוח לידיעה שאני בכיוון הנכון.


[ ביטחון בה´]
מבאס קצת שאין תשובה חותכת, שחור או לבן, נכון או לא נכון...אבל זה החלק היפה של החיים שה´ נתן לנו. אנחנו זוכים לטעום מכל מיני דברים, לחקור ולרחרח עד שמגיעים למקום ש[מרגיש] נכון. היה יכול להיות מאוד משעמם אם היינו יודעים מראש מה תפקידנו בעולם, היינו ממלאים את התפקיד בנאמנה, ואז מה? לא נשאר לאן להתקדם, לפרוח. הדרך, החקירה והטעויות הן אלה שמלמדות אותנו מי אנחנו באמת. בינתיים, כמו שכתבת בתחילת שאלתך, מה שנשאר לנו לעשות זה לסמוך על ה´ שהוא מזמן לנו את ההזדמנויות המתאימות לנו ולשמוח בהן.


מקווה שהצלחתי לעזור!

כאן לכל שאלה

ציפיה

zipiyaa@gmail.com


כתבות נוספות