שאל את הרב

טבעונות וכשרות

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 03/08/16 14:29 כח בתמוז התשעו

שאלה

שלום כבוד הרב! :)

יש לי שתי שאלות בשני נושאים שונים ..

האחת,אני עכשיו בתהליך של מעבר לטבעונות ,וגיליתי מקומות ברחבי הארץ המציעים תחליפים השווים כמעט למקור .הבעיה היא שאותם מקומות לא מוגדרים ככשרים כי אין להם תעודת כשרות .אני מודעת לבעיות הנוספות בתחום הכשרות מעבר לעניין של הפרדה בין חלב לבשר ,כמו עלים כמו חסה וכרוב ,תרו"מ ,ניפוי והפרשת חלה בבצקים ושבת .

חלק מאותם המקומות כלל אינם פותחים בשבת אך לא טורחים לבקש תעודה כיוון שמתוך חוסר ידע הם לא יודעים שקיימות עוד בעיות מעבר לבשר וחלב ולא רוצים לשלם . למיטב ידיעתי ,ישנו היתר לקנות במקומות הפתוחים בשבת בשעת הצורך דרים סגורים בכל מקרה ,כיוון שיודעים בוודאות שהמוצר כשר. ניתן להסיק אז שאמנם לא מומלץ לקנות במקומות פתוחים בשבת ע"מ לא לפרנס ,אך במקרה שאין ברירה(ואכן יש מחסור במקומות טבעוניים כשרים כרגע ) חילול השבת כשלעצמו לא אוסר את המאכל. במיוחד כאשר אני לא אוכלת מאכל שבושל בזמן השבת עצמה (כי אני לא הולכת בשבת הרי..),לכן הדין הוא לגבי המאכל שבושל ביום חול ,בכלים כשרים לחלוטין מבחינת בשר וחלב .לגבי תרומות ומעשרות ,הבנתי שאפשר להפריש בדיעבד מהתבשיל עצמו .

שמעתי מרב שאפילו בחו"ל התירו לקנות *מוצרי חלב* בשעת הצורך ,כיוון שאפשר לבדוק בוודאות אם המאכל עשוי כולו חלב כשר(בדיקה של משרד הבריאות וגם שזה לא שווה ליצרנים למכור חלב לא כשר שהוא יותר יקר בתור חלב פרה שהוא זול יותר)

אם אני נמנעת מאכילת עלים או בצקים (חוץ מכאלו שאני יודעת שמגיעים סגורים למסעדה ממקומות כשרים ) ,האם ניתן לאכול באותן מסעדות ? אשמח לדעת את הדין בנודע לכל מקרה ספציפי :

1.מסעדות טבעוניות הפתוחות בשבת (מהסיבות ובתנאים שציינתי )2.מסעדות טבעוניות שסגורות בשבת בוודאות אך לא מחזיקות תעודת כשרות .3.מסעדות טבעוניות בעלות כשרות פרטית .

4.אכילה של מאכלים טבעוניים בלבד במסעדות לא כשרות ולא טבעוניות המציעות תפריט טבעוני (אולי קיימת בעיה של מראית עין ,בכל זאת מבררת ..)

השאלה השניה שלי –אני יודעת שצריך לברך ברכת המזון במקום שבו אכלתי .מה הדין אם לא אכלתי במקום אחד,האם צריך לברך במקום בו התחלתי לאכול או במקום בו סיימתי? (יש לי אפשרות לחזור לשני המקומות.)

תודה רבה !

תשובה

בס"ד
שלום רב,

כשאין משגיח - אי אפשר לדעת מה קורה לכשרות.
שומר כשרות לא אוכל במקום שאין השגחה.
כמו כן כלי שבושל בו אוכל בשבת אסור לאכול ממנו גם לא ביום חול*.
אין שום היתר לאכול במסעדה ללא כשרות.
ודאי אסור לאכול במסעדה שפתוחה בשבת.
בעלי מסעדות רוצים לחסוך תשלום למשגיח, אנשים שאוכלים אצלם ללא השגחה רק מעודדים אותם להמשיך בכך.
כאשר יש משגיח מוכר ואמין שמעיד על כשרות המקום, אפשר לאכול שם - גם ללא תעודה.

לעניין המקום בו ראוי לברך ברכת המזון - עייני תשובה קצרה בקישור
http://www.yeshiva.org.il/ask/7526

לעניין כלי שבושל בו בשבת - עייני בקישור
http://www.tzohar.org.il/?p=2711

כתבות נוספות