שאל את הרב

האם יהודי שחוטא אחראי לחטא עולם?

חדשות כיפה הרב אפי קיציס 28/07/16 20:46 כב בתמוז התשעו

שאלה

1 - אם יהודי חוטא אז האם הוא אחראי לחטא עולם בגלל שיהודי צריך להיות מודל לדוגמא?

2 - אם יהודי חוטא פעם אחת, למשל נפסק נגדו הוצאות לפי חוק איסור לשון הרע, האם זה חטא עולם?

3 - האם יש עונש על אחריות לחטא עולם?

תודה.

תשובה

לשואל שלום רב.
כתב הרמב"ם בהלכות תשובה פרק ג:
א כל אחד ואחד מבני האדם, יש לו זכייות ועוונות: מי שזכייותיו יתרות על עוונותיו, צדיק; ומי שעוונותיו יתרות על זכייותיו, רשע; מחצה למחצה, בינוני.

ב וכן המדינה*אם היו זכייות כל יושביה מרובות על עוונותיהם, הרי זו צדקת; ואם היו עוונותיהם מרובין, הרי זו רשעה. וכן כל העולם כולו.

ח לפיכך צריך כל אדם שיראה עצמו כל השנה כולה, כאילו חצייו זכאי וחצייו חייב; וכן כל העולם, חצייו זכאי וחצייו חייב: חטא חטא אחד*הרי הכריע עצמו והכריע את כל העולם כולו לכף חובה, וגרם להם השחתה; עשה מצוה אחת*הרי הכריע את עצמו והכריע את כל העולם כולו לכף זכות, וגרם להן תשועה והצלה. זה הוא שנאמר "וצדיק, יסוד עולם" (משלי י,כה), זה שצידק עצמו הכריע את כל העולם כולו והצילו.

דברי הרמב"ם באו להעמיד אותנו על העוצמה של מעשינו ועל החשיבות הגדולה של המאמץ להתמודד ולתקן, ועל כוחה הגדול של התשובה.
זה איננו תיאור מדוייק של המצב הרוחני של העולם ברגע נתון. החשבונות האלוקיים העולמים הם מורכבים ומסובכים. רק הקב"ה יכול לעשות אותם. וכמו שכתב הרמב"ם שם: "ושיקול זה אינו לפי מניין הזכייות והעוונות, אלא לפי גודלן: יש זכות שהיא כנגד כמה עוונות... ויש עוון שהוא כנגד כמה זכייות... ואין שוקלין אלא בדעתו של אל דעות, והוא היודע היאך עורכין הזכייות כנגד העוונות.
יש כאן אמירה שבאה לעודד אותנו ולהניע אותנו לפעול.
עלינו לקחת מכאן את ההבנה לחשיבות מעשינו. זה לא בא לייאש אותנו מחטא שעשינו ולא לגרום לנו לשקוע בלחץ ועצבנות, וודאי שלא להפיל עלינו עונשים מפחידים, אלא לדרבן אותנו לפעול בהתלהבות, באחריות, בשמחה ובמרץ.
בברכה
אפי קיציס

כתבות נוספות