שאל את הרב

נדרים ונפילות

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 03/07/16 17:04 כז בסיון התשעו

שאלה

שלום הרב נדרתי שאני לא יוציא זרע לבטלה אם אני יוצא זרע לבטלה יהרס לי המחשב עברתי על נדר זה. האם זה נחשב שעברתי על נדר? האם זה נחשב בכלל נדר כי זה נדר על איסור? האם יהרס לי המחשב? מה אני יכול עלשות בשביל לכפר על מה שעשיתי?

תשובה

שלום
יש דבר כזה שאדם נודר לקיים מצווה או לא לעבור על עבירה. ונראה שזה מה שעשית. וצריך לשוב גם על זה בתשובה.
לכן, אגב, בדבר שכזה שיש חשש ממשי ליפול בו, עדיף למצוא דרכים אחרות להתחזק, ללא נדרים.
ביחס למחשב - אם היית אומר, שאסור לך להשתמש במחשב אם תעבור את העבירה, זה היה חל. אך נשמע שהתכוונת שהמחשב ייהרס בידי שמים אם תיפול, וזה לא דבר שבידך, ולכן הוא לא נאסר עליך.
ביחס לכפרה - צריך קודם כל להקים גדרות שימנעו את האפשרות להיפגש עם התועבות - כלומר, לדאוג לסינון ברמה גבוהה במחשב, לדאוג שלא תהיה אפשרות לגלוש על אינטרנט של אחרים, לבטל את האינטרנט מהמכשיר הנייד, וכל מה שיכול להפיל.
ובאופן חיובי - יש כמה דברים שכתבו גדולי הדורות בעניין - לימוד תורה, צדקה, הבאת חיים לעולם בקדושה וטהרה ועוד.
בלימוד תורה - למצוא את החלקים בתורה שמניסיונך מרוממים אותך ונותנים לך כוחות (במיוחד הייתי ממליץ לך על "אשיב ממצולות" של הרב יהושע שפירא. והחוברת "יוצר אור -על היצר והאור שבחיינו" של הרב ליאור לביא), להעמיק כוונה בתפילה ובאמירת תהלים.
והעיקר - להאמין בעצמך, ובתשובה שלך, ובזה שאתה בן אהוב לפני ה', ששמח בך ובתשובתך, ובצער הגדול שלך על מה שקרה, ומתוך כך לא ליפול לדיכאונות ולהתייאש, אלא לעלות מעלה מעלה בשמחה.
כל טוב

כתבות נוספות