שאל את הרב

הלכות צניעות

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 03/07/16 00:44 כז בסיון התשעו

שאלה

שלום, אני כבר תקופה ארוכה בבירור בכל מיני נושאים.

וקשה לי להגיע לתשובות מדוייקות להלכות ברורות מה עושים בפועל.

אז אשמח אם יוכלו לענות לי על כמה שאלות:

1) מה ההלכות צניעות לנשים? כלומר, איזה אורך חצאית צריך ללכת, והאם היא צריכה להיות רחבה או שאפשר שהיא תהיה צמודה. האם צריך ללכת עם גרביים ואם כן אז האם מותר שהן יהיו שקופות. האם מותר ללכת עם סנדלים? ומה בנוגע לחולצות? האם מותר שהן יהיו צמודות? באיזה אורך השרוולים צריכים להיות? ומה בנוגע לסגירות החולצה. כלומר, מה ההלכות.

אשמח שתשלחו לי הלכות ברורות כיוון שיש הרבה מחלקות והרבה דעות ואני לא מצליחה להבין מה בפועל ההלכה הסופית. וכן מעניין אותי לדעת האם יש הבדל בין אשכנזים לספרדים.

2) ראיתי באחד המקומות שמגדירים שוק את כל הרגל אז צריך ללכת עם חצאית ארוכה עד הקרסול כדי שלא יראו את צורת הרגל, ורשמו שאם אישה הולכת עד הברך אז עליה ללבוש גרביים עד הקרסול. ולא הבנתי מדוע רשמו דבר כזה שהרי עדיין רואים את צורת הרגל אם לובשים גרביים למרות שהיא מכוסה אז אשמח לקבל הסבר בנוגע לטעם העניין והאם זה באמת בסדר הלכתית.

וכן יש דבר שמציק לי נורא- יש מנהג רווח אצל החרדים המודרניים ללכת עם חצאית עד הברך ועם גרבי ניילון. האם זה באמת מכסה? האם זה באמת בסדר הלכתית? האם גרבי ניילון נחשבו לכיסוי לרגל?

תודה רבה ותזכו להמשיך לקדש שם שמים!!!!!!!

תשובה

בס"ד

שלום וברכת ד'

א. יישר כח על כך שאת מנסה לברר את הגדרים ההלכתיים.
ב. שאלת הרבה שאלות ויתכן שישמטו מעט.
ג. היסוד בצניעות זה שלא תהיה התבלטות ומשיכת עין מיוחדת, ובודאי לא הצגת איברים באופן מוחצן. על כן כל הבלטת איבר הוא מושך את העין ולא ראוי על פי ההלכה.
ד. נושא השוק הוא מחלוקת אחרונים רובם סוברים שצריך להיות מכוסים עד לרגל, אבל יש שהקלו עד הברך. ועל כן על החלק התחתון שבין הברך וכף הרגל הקלו חלק מהפוסקים בגרביים, ואין בכך גדרים מדוייקים. בודאי שלכתחילה יש לכסות עד כף הרגל אבל בדיעבד אפשר להקל בגרביים ובלבד שיהיה שנונה מצבע הרגל.
אני חושב שעל פי היסודות שכתבתי לך תוכלי לענות על כל השאלות שהעלת.

בהצלחה

יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי

כתבות נוספות