שאל את הרב

להשלים עם הפגם?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 05/06/16 13:48 כח באייר התשעו

שאלה

השם בורא לבני האדם פגמים שאפשר להחלים מהם בדרך כזאת או אחרת למשל גמגום , אל השאלה שלי היא אם בן אדם מגמגם , הוא צריך לנסות לטפל בזה או שהוא צריך להשלים עם זה? אם הוא ממש מתבייש בזה מאוד ..

מה הוא צריך לעשות?

תשובה

שלום לך! מה שלומך?
לפני שנתחיל אציין שאני כותב בלשון זכר כי אני לא יודע אם מדובר בבן או בבת. אם מדובר בבת – מבקש סליחה.

שאלת שאלה טובה מאוד שעוסקת לפחות בשתי נושאים בהם דשו חכמים זיכרונם לברכה. יעשר כוח עצום!
מקווה שהקב"ה יעזור לנו להגיע [יחד] אל התשובה המספקת.

עקב השאלה הטובה זה לא יהיה קצר לכן אשמח אם תקרא עד הסוף... ב"הצלחה רבה!


נתחיל ממעשה המובא בתלמוד: "תנו רבנן: ´[לעולם יהא אדם רך כקנה ואל יהא קשה כארז]; מעשה שבא [רבי אלעזר ב(ן) רבי שמעון (בר יוחאי)] ממגדל גדור, מבית רבו, והיה רכוב על החמור ומטייל על שפת נהר, ושמח שמחה גדולה והייתה דעתו גסה עליו מפני שלמד תורה הרבה.

נזדמן לו אדם אחד שהיה [מכוער ביותר]; אמר לו (האיש): "שלום עליך רבי" ולא החזיר לו.
אמר לו (רבי אלעזר): ריקה! כמה מכוער אותו האיש! שמא כל בני עירך מכוערין כמותך!?
אמר לו: איני יודע, אלא לך ואמור ל[אומן שעשאני] (=הקב"ה): כמה מכוער כלי זה שעשית!

כיון שידע (רבי אלעזר) בעצמו שחטא - ירד מן החמור ונשתטח לפניו ואמר לו: נעניתי לך! מחול לי!
אמר לו: איני מוחל לך עד שתלך לאומן שעשאני ואמור לו ´כמה מכוער כלי זה שעשית´!

היה מטייל אחריו עד שהגיע לעירו; יצאו בני עירו לקראתו והיו אומרים לו "שלום עליך רבי רבי מורי מורי";
אמר להם (האיש): למי אתם קורין ´רבי רבי´? אמרו לו: לזה שמטייל אחריך!
אמר להם: [אם זה רבי - אל ירבו כמותו בישראל]! אמרו לו: מפני מה? אמר להם: כך וכך עשה לי!
אמרו לו: אף על פי כן מחול לו, שאדם גדול בתורה הוא. אמר להם: בשבילכם הריני מוחל לו, ובלבד שלא יהא רגיל לעשות כן.

מיד נכנס רבי אלעזר בן רבי שמעון ודרש: לעולם יהא אדם רך כקנה ואל יהא קשה כארז!" (תענית, דף כ´ עמוד ב´).

יכול להיות שתאמר: "יופי של סיפור לפני השינה. מה הקשר? ההקבלה של גמגום זה מכוער? תודה רבה – עודדת אותי...".
אז זהו שלא, [לא זאת המטרה] של הסיפור. אחת ממטרותיו היא משהו אחר לגמרי! כדי להסביר, ברשותך, אצטט מהשאלה:

"השם בורא לבני האדם [פגמים]". מי יודע בוודאות ש"פגם" = "תקלה" (מילון)?

בנוסף, האם ה"פגם" הזה כולל את [כל] האדם? אין עוד משמעויות מייחדות לאדם, כמו למשל - משמעות בסיסית של [נשמה יהודית מיוחדת]?

הקב"ה ברא כל אדם עם נשמה מיוחדת, במקום מדויק ועם כוח וכלים [מדויקים] (כולל ה"פגמים"!) להצלחת משימתו בעולם. מה שמשנה את הכול זה בסופו של דבר קשור לצורת הסתכלות - [במה אנחנו בוחרים להתמקד].

אולי התקלה היא בעצם "[שלמות]"? כמו ששמעתי מחבר שלי - שבעל מגבלה פיזית "אין לנו דפקט מיוחד - יש לנו [אפקט שמייחד]"!

[נסכם לעכשיו]: לכל דבר יש שני היבטים. בנושא שלנו: גמגום, יכול להיחשב כ"פגם" = "תקלה" - או דבר שמשלים את המהות ואת והתפקיד שלנו.


נחזור לשאלתך: ראית פעם [תינוק]? כזה מלאך קטן ומתוק שכל מה שהוא יודע לעשות זה - לישון, לאכול, לבהות באוויר וגם לבכות. נראה לי כמו יצור מוזר עם כמה [תקלות בייצור]...

ככל שעובר הזמן יש לאותו יצור מוזר [בחירות], והוא שואל את עצמו שאלות לפני כל בחירה:

"הגיע הזמן להתחיל לשוחח? הגיע הזמן להתחיל לצעוד? הגיע הזמן להתחיל לאכול אוכל נורמאלי?..."
וכשעוברות הרבה שנים יש לו עוד בחירות: "איזה מקצוע כדאי לי להתחיל ללמוד? איזו בת-זוג לחיים אני מחפש?..."

ובמהלך החיים האלה היצור המוזר גם [לומד דברים על עצמו]: "מי אני? במה אני טוב? מה תפקידי בעולם?..."

אלו שאלות שהוא [לא חייב] להתמודד איתן כי יש לו מה להפסיד – אבל מאוד כדאי לו לחשוב עליהן!

כל זה בדרך של עליית שלבים = ["החלמות" ממצב למצב]. מתי ואיך – זאת בחירה אישית.

אולי תשאל: "זה [סותר את מה שכתבנו קודם] - שהקב"ה ברא לאדם כלים מדויקים וכל זה...
איך יש [זכות] לאדם "להחלים" מאותו מקום בו הוא נברא, הרי אמרנו הוא צריך לתקן דברים דווקא במקום ההוא?"

שאלה זאת דומה לשאלה אחרת:
כתוב "איזהו העשיר? השמח בחלקו" (פרקי אבות, פרק ד´, משנה א´). איך יש זכות לכל אדם לעבוד עוד כדי להרוויח יותר כסף ממה שיש לו (="להחלים" כלכלית)?

המשנה מלמדת שאם אנחנו לא נשמח בחלקנו בחיים, אז לא יהיה משנה כמה כסף יהיה לנו - תמיד יחסר לנו עוד. תמיד נהיה אומללים...

חכמים אומרים שהקב"ה לא רוצה שנפסיק להתקדם אלא הפוך לגמרי! הקב"ה [מצפה ממנו שנתקדם] וכך נהיה מאושרים כל הזמן!
העניין הוא ליהנותמכל דבר ודבר שיש לנו בין אם זה מעט, ובין אם הרבה – וכך נחלים כלכלית.

ובמקרה שלנו: הקב"ה [מצפה ממנו שנתקדם] וכך נוכל למלא את משימתנוו ביותר מקומות, והרי [הקב"ה עצמו] נתן את האפשרות!

[הערה חשובה מאוד]: אם ומתי להתקדם לענייננו מומלץ להתייעץ גם עם מישו סמכותי שמכיר את אותו אדם לדוגמה רופא.

[סיכום לעכשיו]: הקב"ה מצפה מהאדם שיתקדם = ש"יחלים" כמה שאפשר כדי למלא את משימתו בכמה שיותר מקומות.


אז תאמר: "טוב. יש יכולת, תפקיד, ובלה בלה בלה... אבל, [מה לעשות?]"

אם אנחנו אוהבים לעשות משהו מסוים, כל דבר שהוא, אפילו יהיה דבר ממש קטן, אם יש לנו כישרון לאותו הדבר ואנחנו מתמסרים אליו - אפשר בדרך זאת להבין לאט לאט מה השליחות שלנו.

[דוגמה]: אם אנחנו טובים בפסנתר – יש מקומות התנדבות שמחפשים נגנים שינעימו את המקום, או ניגון בשמחות (חיפוש אצל דוקטור גוגל).

צריך לדעת שזאת משימה לא קלה כל כך. אנחנו צריכים [להכיר את עצמנו טוב טוב], להביט על הסביבה ועל ההשפעות שלנו עליה – וכך לגלות את השליחות שלנו.


[לעניין הבושה]: אינני מכיר את הסיפור לכן אני לא יכול להכריע את ההחלטה. אתה [מאוד מוזמן להגיב לי למייל שלי] ואולי נוכל יחד להגיע למענה יותר מדויק..

[סיכום ותוספת]
לכל אדם באשר הוא יש דפקט מיוחד - ואפקט שמייחד.

לכל דבר יש שני היבטים. בנושא שלנו: גמגום, יכול להיחשב כ"פגם" = "תקלה" - או דבר שמשלים את המהות ואת והתפקיד שלנו.

הקב"ה מצפה מהאדם שיתקדם = "יחלים" כמה שאפשר כדי למלא את משימתו בכמה שיותר מקומות. אם ומתי – כדאי להתייעץ.

אנחנו צריכים להכיר את עצמנו טוב טוב, להביט על הסביבה ועל ההשפעות שלנו עליה – וכך לגלות את השליחות שלנו.



ונסיים ברשותך, בדברי [הרב קוק זצ"ל] שמבאר בספר "[עולת ראי"ה]" חלק ב´, את סוף הווידוי של תפילת יום כיפור - "[אלוקי, עד שלא נוצרתי איני כדאי, ועכשיו שנוצרתי כאלו לא נוצרתי]":

"[לפני שנוצרתי], כל אותו הזמן הבלתי מוגבל שמעולם עד שנוצרתי, ודאי לא היה דבר בעולם שהיה צריך לי.

כי אם הייתי חסר בשביל איזו תכלית והשלמה הייתי נוצר (כלומר- אם הייתי נצרך בעולם, אם הייתה לי שליחות- הייתי צריך להיברא),

[וכיון שלא נוצרתי עד אותו הזמן הוא אות, שלא הייתי כדאי עד אז להיבראות, ולא היה בי צורך כי אם לעת כזאת שנבראתי], מפני שהגיעה השעה שאני צריך למלא איזה דבר להשלמת המציאות...".


מקווה שעזרתי, ב"הצלחה רבה בכול!!
ואם יש לך הערות הארות שאלות וכדומה – אתה מוזמן לשלוח לי תגובה למייל שלי!


דורון, חברים מקשיבים

dozkih@gmail.com
















כתבות נוספות