שאל את הרב

קדושה על רגל אחת - דבר תורה לפרשת קדושים

חדשות כיפה חברים מקשיבים 05/05/16 16:54 כז בניסן התשעו

שאלה

בפרשת השבוע – פרשת "[קדושים]" נאמר ציווי מיוחד עליו הגמרא מביאה מעשה:

"מעשה בנוכרי אחד שבא לפני הילל. אמר לו:

גיירני על מנת שתלמדני את כל התורה כולה (בשיעור זמן) כשאני עומד על רגל אחת (=בכמה רגעים).

הילל גייר אותו ואמר לו "[מה ששנוא עליך לא תעשה לחברך] – זו היא כל התורה כולה! ואידך (=את הפירוש) זיל גמור (=תלמד בהמשך)".(ערוך מתוך מסכת שבת, דף ל"א עמוד א')

הילל מבסס את הכלל שלו מתוך הפסוק בפרשתנו:

"[וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ אֲנִי ה']" (ויקרא, פרק י"ט פסוק י"ח).

כיצד מצווה זאת היא כל התורה כולה?

[קחו קבלה]

לימדו חכמים זכרונם לברכה שמטרת קיום התורה והמצוות היא [להידמות לבורא] שנאמר "וְהָלַכְתָּ בִּדְרָכָיו" (דברים, פרק כ"ח פסוק ט') והכוונה – להידמות ב[תכונותינו] לתכונות הבורא.

מבאר [הרב אשלג] זצ"ל בספרו "מתן תורה":

עיקר ההבדל בין הקב"ה לברואיו הוא שהקב"ה רוצה רק [לתת] ואף פעם אינו רוצה לקבל, ומנגד - תכונת הנבראים היא הרצון לקבל.

המצווה היא [להפוך את הרצון] מלקבל רק לעצמנו – לרצון לתת גם לאחרים!

[חתיכת מסלול יש לנו פה...]

במסלול החיים כשתינוק נולד הוא רוצה רק לקבל – אין באפשרותו לתת.

ככל שהילד גדל הוא מודע לעובדה שהוא צריך גם [לתת] למשפחה שלו ולתרום לחברה בה הוא חי.

בבחרותו – אותו התינוק מתחתן ומקים בית נאמן בישראל וצריך [להשקיע] במשפחתו ובפרנסתו.

[בדרך הטבע] הוא נהפך דמות שרק מקבלת לדמות שברוב זמנה היא [מקבלת על מנת לתת]!

[העסקים כרגיל...]

בתורה אנחנו מוצאים שתי סוגי מצוות: מצוות בין אדם למקום – אותם אנחנו מקיימים לעשות נחת רוח ליוצרנו ולעשות רצון בוראנו, ומצוות שבין אדם לחברו – על ידם האדם לומד לצאת מעצמו ולתת לחבריו.

כלומר: העיסוק במצוות [מרגיל אותנו לתת]!

[לסיכום אפשר לראות...]

מכל מה שכתבנו ניתן להבין שאדם ה[שומר תורה ומצוות] עסוק או בעשיית נחת רוח לקב"ה או בהשפעה ונתינה לחבריו, בחייו הגשמיים הוא עוסק בהשקעה בבני ביתו ובהשפעה (=בפרנסה) שלהם.

כך יוצא שבמהלך ימיו האדם מידמה אט – אט לקב"ה שעיקר תכונתו היא ההשפעה לזולת.

[ואידך פירושא]

לכן אמר הילל לאותו הנוכרי ש[עיקר התורה] היא "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ" – ההופכת את האדם ממקבל לנותן, שזאת עיקר העבודה על מנת להידמות לקב"ה.

"ואידך, פירושא, זי

תשובה

כתבות נוספות