שאל את הרב

עשיית ספורט בשבת לצורך הרגעת הנפש

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 28/04/16 01:16 כ בניסן התשעו

שאלה

שלום רב וחג שמח !

כבוד הרב אני כבר מזה זמן רב שמנסה להיגמל מהוצאת זרע לבטלה לרוב מה שנותן לי את הרוגע הוא אימון טוב פעם ביום לצורך הוצאת הרעלים של הנפש , אך בשבת אני מתייסר אני מצד אחד לא רצה לעשות פסיעה גסה אך מצד שני הנפש מקשה עליי , אני בגיל מלא הורמונים הראש שלי מלא בדברים שהשם ישמור לצערי הרב הם לא נשכחים ורק ריצה או אימון כח של שעה יכל להרגיע אותי מה לעשות ?

תודה מראש להתראות וחג שמח !

תשובה

בס"ד
שלום רב,

מעתיק לך תשובה של הרב אליעזר מלמד
הליכה וריצה לתענוג או להתעמלות
מותר לילדים שנהנים מריצתם לרוץ בשבת. כי כל מה שאסרו חכמים הוא ריצה שיש בה טורח או דאגה להגיע בזמן לאיזה מקום, אך מי שנהנה מעצם הריצה, מותר לו לרוץ בשבת. לכן מותר לילדים לשחק במשחקים המבוססים על ריצה, כ'תופסת', 'שוטרים-וגנבים' וכדומה.
ולמבוגרים אסור לרוץ לשם ספורט בשבת, מפני שרוב רובם של המבוגרים אינם נהנים מעצם הריצה, אלא הנאתם היא מכך שהם שומרים על בריאותם וכושרם הגופני, אך הריצה עצמה היא מאמץ קשה, שאין להם בו עונג שבת אלא להיפך, הפרת העונג והמנוחה.
ויש אנשים שכושרם הגופני מצויין, והם רגילים לרוץ בכל יום ואף מתענגים מכך, ואף על פי כן אסור להם לרוץ ולהתעמל בשבת, מפני שהרואים אינם יודעים שהם מתענגים מריצה זו אלא נראה הדבר שהם עושים את השבת כיום חול.
אבל בתוך הבית, מי שבאמת נהנה לקפוץ ולהתעמל, הואיל והוא דומה בזה לילדים הנהנים מריצה, מותר לו לקפוץ להנאתו בתוך ביתו באופן שאנשים זרים לא יראוהו. וזאת בתנאי שאין בהתעמלות זו יגיעה, וכן בתנאי שאינה ערוכה לפי תוכנית מסודרת לבניית הכושר או להטבת הבריאות. *
ומכל מקום, גם מי שמותר לו להתעמל בשבת, צריך לזכור כי את עיקר שעות הפנאי של השבת נכון להקדיש ללימוד התורה ולהעמקת ההזדהות עם ערכיה.
מותר ללכת בשבת לשם בריאות, ובתנאי שילך בהליכה רגילה, ולא ירחיב או ימהר את צעדיו. ואף שאין לעסוק ברפואות ביום השבת, מכל מקום, כיוון שאין ניכר בהליכתו שהיא לשם רפואה, והרבה אנשים נהנים לטייל מעט, לכן מותר ללכת לשם בריאות ורפואה ביום השבת (מ"ב שא, ז).

*
העקרון שמותר לקפוץ ולעשות פעולות התעמלות שנהנים מהם מבואר בשו"ע שא, ב; מלמד להועיל או"ח נג; שש"כ פרק טז הערה צט בשם הגרש"ז אויערבאך. ולגבי ריצה בחוץ ובתוך הבית, עיין במ"ב על סעיף ב, ובמ"ב שא, קסה. ואם הוא עורך בתוך ביתו תרגילים מסודרים, אסור אפילו למי שנהנה מהם, מפני שיש בהם עמל וטורח, וגם מפני שיש אומרים, שכל התעמלות להטבת הבריאות אסורה מצד האיסור לעסוק ברפואות בשבת, עיין בציץ אליעזר ו, ד. (ועיין שם שאסר התעמלות על מכשירים משום עובדין דחול).

עיין שם
http://www.yeshiva.org.il/midrash/7742

כתבות נוספות