שאל את הרב

צרכי הנפש - תשובה מעמיקה

חדשות כיפה חברים מקשיבים 26/04/16 18:26 יח בניסן התשעו

שאלה

לפעמים צרכי הנפש מתבלבלים לי עם מילוי תאוות וקשה לי להבדיל ביניהם. אני מבינה שמטרת התאוות בעולם הם לצורך השתלמות והתקדמות, אך איני מבינה הרבה מצרכי הנפש, הם בטח מאוד זרים לנשמה הקדושה שלנו. לדוגמא הצורך של אדם במגע פיזי,(לא קשה לי עם צורך זה, אבל אני רוצה להבין אותו) מה בי צריך את זה? מה זה נותן לי? והאם זה נותן לי משהו מבחינת חיי נצח? או שהצרכים הנפשיים הם חוקי ההתנהלות של האדם בעולם הזה?

כשמתחשק לי לעשות משהו, ואני חושבת שהחשק הוא בגלל תאוה, אני מנסה להמנע מהמעשה, לדוגמא לאכול כשאני לא רעבה, אני חושבת הרבה על הדברים האלו וקשה לי לסדר את המחשבות בראש ואני גם לא בדיוק מבינה, מה זה תאוה ומה זה תשוקה. אשמח אם תוכלו לתת לי הסבר לעניין.

תשובה

שלום לשואלת היקרה

שאלת שאלה עמוקה מאד ואנסה לסייע.

אני חושב שהנחת המוצא שלך איננה נכונה. צרכי הנפש כלל אינם זרים לנשמה הקדושה. אדרבה - הצרכים האלו הם הדרך של הנשמה האלוקית לבטא את עצמה בעולם הזה.

אני אנסה להתיחס לשתי הדוגמאות שהבאת, ואם תרצי אפשר להרחיב במייל

לגבי מגע פיזי - הנשמה האלוקית שואפת לחיבור בין אנשים, לחסד 'טהור'. בעולם הזה, החיבור הזה והחסד הזה מתבטא במעשים פיזיים - לתת צדקה לעני, לבקר אדם חולה וכו'. בודאי ובודאי שהוא גם מתבטא על ידי מגע פיזי - כמו אמא שמלטפת את הילד שלה ובזה היא מגדלת אותו ומחזקת אותו - ילדים שגדלו ללא מגע אם נהייו מבוגרים מאד מאד אומללים ונכים - נפשית.
מטבע הדברים, המגע הפיזי העמוק ביותר והקדוש ביותר הוא בין איש ואשה. כאשר מקימים בית בישראל, יש כאן את החיבור הכי עמוק, את החסד הכי טהור - האדם מוותר על האנוכיות שלו בצורה מוחלטת וחולק את חייו עם בן אדם נוסף. כמובן שהמגע הפיזי המלא - מתבטא בחסד טהור ועליון שאין כמוהו - הבאת חיים חדשים לעולם.

לגבי תאווה - כשאת רוצה לאכול למרות שאת לא רעבה - גם כאן הצורך הפיזי מבטא צורך נפשי - אבל בעוד שבצד החסד - את 'יוצאת מעצמך' ומעניקה לזולת - כאן כשאת אוכלת את במרכז ואת 'לוקחת' מהזולת. במצב הזה, אפשר לשאול את עצמך - מדוע אני רוצה לאכול כשאני לא רעבה - איזה חוסר האוכל משלים אצלי? האם אפשר למלא את החוסר בצורה אחרת? אולי חסר משהו לנשמה? אולי חסר משהו לנפש? - יש מושג שנקרא 'אכילה רגשית' והבירור שלו עוזר לאדם להבין מה באמת חסר לו ואיך הוא יכול להשלים את זה.
בצורה חיובית - המטרה היא שהאדם יאכל לא בשביל ההנאה הפרטית שלו אלא כחלק מחיים בריאים וטובים בעולם הזה - חיים של שליחות, של נתינה, של מימוש האידאלים הטהורים

מקוה שהועלתי מעט

טוביה
tsbias1@gmail.com

כתבות נוספות