שאל את הרב

70 פנים לתורה.

חדשות כיפה חברים מקשיבים 14/04/16 18:56 ו בניסן התשעו

שאלה

שלום ראיתי כמה תשובות לשאלה זו אך עדיין לא הבנתי מספיק ורציתי לשאול בעצמי תודה רבה אשמח אם תענו. אז איך הגיוני שיש רב אחד שאומר לעשות כך ואחד אחר אומר הפוך ושניהם צודקים? הרי התורה היא תורת ה' ואיך זה שיש פירושים של רבנים שונים כולם צודקים ועוד 70 פנים לתורה ולא התכוונתי לשוני בטיפה אלה ממש דעות הפוכות של רבנים גדולים?? אשמח לתשובה מספקת תודה רבה על העבודת קודש שלכם.

תשובה

שלום לשואלת היקרה

שאלת שאלה יפה מאד ואני אנסה להסביר את הדברים.

התורה היא לא 'חוק יבש'. התורה היא תורת חיים - ובחיים קיימות הרבה מאד סתירות. נניח והצלחת במבחן למרות שלא למדת אליו בכלל - מצד אחד את מאד שמחה על ההצלחה. מצד שני, את אומרת לעצמך - זה לא כל כך טוב - זה מרגיל אותי שלא צריך ללמוד ובנוסף לכך אני בסופו של דבר לא יודעת את החומר. באותה מידה, שנה הבאה את בע"ה תצאי לשירות לאומי או משהו כזה - את מצד אחד תשמחי על ה'יציאה לחיים' אבל מצד שני מן הסתם יש גם עצב על הפרידה מהמסגרות המוכרות.

מה שנכון בתחום הרגשי, נכון גם בתחום הרוחני - הערכי. אם ניקח מחלוקת כמו האם להגיד הלל ביום העצמאות או שלא - אפשר להבין את העמדה שאומרת שצריך להגיד הלל על כל הניסים והנפלאות שקרו לנו. מצד שני, הכאב העצום על מדינה שלא מתנהלת בדיוק לפי התורה, על שחיתות עצומה שקיימת לצערנו בחלק ממוקדי השלטון, על צבא ומשטרה שלא תמיד נוהגים כדין - הכאב הזה יכול להוביל למסקנה שאי אפשר ואפילו אסור להגיד הלל. כמובן, שבסופו של דבר צריך להכריע ואנחנו בודאי מאמינים שאמירת ההלל היא מצוה. מצד שני, חשוב מאד להבין גם את הצד השני.

במילים אחרות - הקב"ה נתן את התורה לחכמי ישראל - והדעות השונות מיצגות פנים שונות בעבודת ה', פנים שונות בתפיסה של המציאות - ולכל צד וצד, לכל פן ופן, יש מקום, יש משמעות רוחנית, גם אם בפועל האדם מתנהג בצורה שרבותיו פסקו לו.

מקוה שהנושא יותר מובן. תגובות תתקבלנה בשמחה במייל שלי

טוביה
tsbias1@gmail.com

כתבות נוספות