שאל את הרב

הריגת מחבלים

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 27/03/16 15:50 יז באדר ב'

שאלה

שלום כבוד הרב,

אני יודע ש"הבא להורגך השכם להורגו" זאת אומרת שנניח מחבל שבא ודוקר חייל או אזרח יהודי בסכין, מצד ההלכה מותר להרוג אותו, נכון?

עכשיו השאלה שלי היא כזאת, נניח ומכניסים לכלא את אותו מחבל שרצח בוודאות יהודי/ או אפילו דקר יהודי עדיין מותר להרוג אותו? או שעבר זמן כאילו או משו כזה? וזה משנה מי הורג אותו? כאילו מותר לכל יהודי?

ועוד שאלה, מבחינת ההלכה מי שזורק אבנים כמו שהערבים עושים מותר להרוג אותם? הרי זה דין של "הבא להורגך השכם להורגו"

הרי מזריקת אבנים שכזאת, יהודים רבים נפצעו ובמקרים נוראיים אפילו מתו

אשמח לתשובה מפורטת בנושא!

תשובה

שלום

התיחסתי לכך בעבר.

בקיצור הדבר הוא כך-

חובה להרוג כל גוי שבא להרוג ישראל, או שהרג ישראל. בסכסוך פלילי בעת שלום- בבית דין (אפי' מצומצם כפי שכתב הרמב"ם). בשעת מלחמה- יש להרוג אותו על ידי החייל בשטח, בלי דין, שכך דרכי המלחמה, יונתן פגע ונערו וידא הריגה.

גם אם עובר זמן, דינו מוות.

זריקת אבנים בידי גוי ע"מ להרוג, דינה מוות.

אולם כל זאת בכפוף לכללי הצבא (גם אם הם טועים ובעלי מוסר נוצרי כמו בימינו) משום שמדובר בירי ואם לא יקשיבו לכללים תהיה אנרכיה מסוכנת ועלולים לבצע ירי בעתיד גם על יהודים בשל האנרכיה הזו.

על כן מי שבא לדקור, בכל גיל, יש לירות לו בראשו ע"מ להרוג. ואם בטעות הוא נשאר חי, והוא בוודאות לא מהווה שום סכנה לדעת הדרג הצבאי האחראי בשטח, יש לכבול אותו ולהעביר לכלא. על אף שע"פ דין תורה יש חובה להרוג אותו במקום, ידינו כבולות ממוראה של מלכות, שמא תהיה אנרכיה.

כל טוב

כתבות נוספות