שאל את הרב

הגבולות 'בינו לבינה' לא ברורים בשבט שלי

חדשות כיפה חברים מקשיבים 27/03/16 04:01 יז באדר ב'

שאלה

שלום, קוראים לי גליה אני בת 16 מדירכה שבט הרא״ה (כיתה ח). נכנסתי להדרכה ליפני 4 חודשים וגיליתי שהשבט הוא מאוד מעורב. הסניף שלנו הוא סניף מעורב אבל הפעולות נעשות בנפרד ויש קו מאוד ברור מה עושים ומה לא. השבט שלי לא מבין מה הגבול הנכון. הם כל היום נפגשים ביחד ומדברים על דברים שהם ממש לא לעניין. אני איש מתי לא חושבת שיש בעיה עם זה שהם נפגשים או מדברים אבל כל דבר עם הגבול שלו ואני חושבת שהם קצת איבדו את זה. הם לא מבינים ככ מה הם עושים לא בסדר. לקחתי כמה בנות שממש כאב לי עליהן בנות באמת טובות שבאות מבתים טובים ואני רואה אותן ככה הולכות ומתדרדרות וזה כואב. הם אומרות שמי שלא מדברת עם הבנים לא ׳נחשבת׳. מעבר לכך שהם מדברים פנים אל פנים הם מדברים הרבה מאוד בווצאפ יש להם קבוצה ביחד הבנים והבנות ואני מרגישה שבמיוחד בווצאפ הם מאבדים לגמרי את השליטה שלהם ומדברים אחד עם השני על דברים שבהחלט לא צריכים לדבר עליהם עם המין השני ובכלל לא בגיל הזה !

אשמח עם תעזור לי איך אפשר לפנות אליהם בדרך שבה הם ירצו לשמוע את מה שאני אומרת וגם ינסו ליישם.

תודה רבה !

תשובה

טליה יקרה,


כמה טוב שיש לשבט הרא"ה מדריכה כזאת. שמבינה שצריך לשים גבולות ושהגיל הזה מעצב חיים שלמים וכמה טוב שהמדריכה הזאת שואלת ומחפשת איך לעזור להם באמת. אשרייך לגמרי.

מציעה כמה אפשרויות, תבחרי מה שנראה לך:


[1להכין פעולות בנושא]
הפעולות האלה צריכות לקחת זמן ולהיות תהליך שנבנה ומתפתח בתוך השבט שלך כשאת מדריכה ומכוונת ויודעת מה המינון הנכון של הדיבור בנושא.
מאוד חשוב שתתייעצי עם דמות תורנית שקשורה לסניף ומכירה אותו היטב ושתתן לך כלים איך להעביר פעולות שלא יעיקו ולא יהיו חופרות. מצד שני גם לא לנסות למצוא חן בעיניהן ולהגיד את מה שהן רוצות לשמוע. לדבר בגובה העיניים והלב.
בעיני, במרווח של זמן ועם הרבה חשיבה מקדימה, הפעולות צריכות לכלול את העקרונות הבאים:
דבר ראשון שהבנות יבינו שהבסיס של הרצון להיות עם הבנים הוא טוב מאוד. הוא תקין והוא בריא וככה זה צריך להיות. לדבר עם בן זה הדבר הכי כיף ואני גם מקוה שככה הן יחשבו בעתיד. אבל מה? בגלל שזה דבר כזה חשוב וגדול צריך לדעת איך להגיע למקום הזה ולא לקלקל אותו בתוכנו. לא להגיע למצב שאחר כך נצטער על מה שעשינו. נצטער על הדיבורים, וההתרגשות הסתמית עם הברק בעיניים למישהו שהקשר הנפשי איתו הוא לא אמתי כי אין בו מחוייבות.
לבנות יחידות שעוסקות בחשיבות של הזמן הזה לבנות את מי שאני רוצה להיות ואיך אני עושה את זה הכי טוב? מה הגורמים המפריעים לי להכיר את עצמי? כמה הגיל הזה משפיע על עיצוב האישיות שלי ועל החיים שהולכים להיות?
אלוקים יצר אותנו באופן שנבנה את עצמנו בצורה תהליכית והדרגתית. לכל דבר בחיים יש את הזמן שלו. בגיל 14 עם הרגשות הבריאים והטובים שמתפתחים בתוכנו זה הזמן שלנו לעבוד על מי שאנחנו הולכים להיות. לבנות אישיות שחושבת מה נכון ומה לא, ומה הקווים האדומים שלה ועל סמך מה קובעים אותם. להכיר את עצמנו, לסמן במה אנחנו טובים ואת זה לחזק, וגם לזהות מה צריך לתקן. מפגשים ושיחות עם בנים, בשלב הזה, מתעתעים ומבלבלים אותנו, מציפים אותנו רגשית ולא עוזרים לנו להתמקד בבניין האישיות שלנו, אלא מרחיקים אותנו מזה מאוד.

[2 לסמן את הטוב]
למדתי את זה ממורה שלימדה בכיתה שהיתה מורכבת מבחינת צניעות. להחמיא לאלה שכן הולכות צנוע. אין כאלה? אז אולי יש מישהי שבדיוק היום הגיעה עם חצאית צנועה או עם חולצה שכן נראית טוב לפי ההלכה? המורה הזאת היתה מחכה להכנס לכיתה ומחמיאה בצורה חכמה ומתאימה לאותה אחת ואומרת לה כמה שהיא נראית יפה. דברים לאט לאט התחילו להתבהר כשהיא הבינה שאם היא תתמקד בטוב יש לה הרבה יותר סיכוי להתחיל תהליך חינוכי שנוגע. מכאן אנחנו עוברות אליך. את רואה נערה שהיא פחות מתערבבת עם הבנים? שקצת יותר נזהרת מאחרות? תחשבי באיזה פורום הכי כדאי לדבר על זה ופשוט להגיד לה כמה מילים טובות שיחזקו אותה ויתנו לה כוח להמשיך.

[3שיחות אישיות]
לדבר עם בנות בפרטי על הנושאים האלה אחרי שקנית את אמונן והן רואות בך דמות משמעותית בחייהן. להגיע לאט לאט למצב שהן ישתפו אותך. ואת בחוכמתך תנסי לנווט את השיחה לזה שהן יבינו מעצמן כמה הקשר עם הבנים מזיק להן בשלב הזה של החיים וכמה הוא מרחיק אותן מעצמן ומהבירור של מי שהן רוצות להיות.
עם הזמן, בהכוונה שלך, החכמה ההדרגתית והמכילה הן יבינו שמי שנחשבת זו לא זו שמדברת עם בנים אלא מי שלא. ואותה הם גם יותר מעריכים.

[4 דיבורים עם ה´]
לבקש מה´ עזרה. הוא שם אותך במקום הזה והוא יעזור לך לעשות את השליחות החשובה הזאת. תבקשי ממנו שיכוון אותך שיתן לך מבט נכון על המציאות, שיתן לך דיבורים טובים ונכונים שפועלים בנפש, שנכנסים אל הלב. שמטביעים חותם. שתצליחי לעבור עם השבט תהליך שבנות לאט לאט יבינו מה התפקיד של להיות נערה, ומה זה אומר ומה המקום הנכון של ההלכה בחיים שלנו.
מציעה לך לקרוא את הספר הגדר הטובה, מאת הרב חיים נבון שעוסק במשמעותה של ההלכה בחיינו במבט ישיר ועכשווי.

[5 להיות דמות של אור]
חשוב מאוד שהבנות יראו אותך. איך את מתנהלת מול בנים, מה השיח שלך איתם, איך הוא מתקיים ומה התדירות שלו. מהמפגש איתך הבנות מבינות בלי הרבה מילים מי את ומה חשוב לך באמת. ועם זה הם ילכו הלאה בחיים שלהן. כשאנחנו חיים את מה שאנחנו מדברים עליו הדברים יגיעו אל מי שמולינו.


מקוה שקצת עזרתי,
אם לא-מוזמנת לשאול שוב
ב"הצלחה ורק טוב,
נועה, חברים מקשיבים

כתבות נוספות