שאל את הרב

ואפילו בהסתרה - חלק ה': מעשה בתל ובבור

חדשות כיפה חברים מקשיבים 17/03/16 23:07 ז באדר ב'

שאלה

בפעם הקודמת קראנו על האנשים הקורעים באיטיות את התכנית החיבוקית של אחשוורוש, כל אחד וסיבותיו.

הפעם נפגוש עוד דמות מרכזית במגילה שבניגוד לרוב הקודמות – מנסה כביכול לעזור לאחשוורוש.

*

"[ אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, גִּדַּל הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ אֶת-הָמָן בֶּן-הַמְּדָתָא הָאֲגָגִי*וַיְנַשְּׂאֵהוּ; וַיָּשֶׂם, אֶת-כִּסְאוֹ, מֵעַל, כָּל-הַשָּׂרִים אֲשֶׁר אִתּוֹ. וְכָל-עַבְדֵי הַמֶּלֶךְ אֲשֶׁר-בְּשַׁעַר הַמֶּלֶךְ, כֹּרְעִים וּמִשְׁתַּחֲוִים לְהָמָן*כִּי-כֵן, צִוָּה-לוֹ הַמֶּלֶךְ; וּמָרְדֳּכַי*לֹא יִכְרַע, וְלֹא יִשְׁתַּחֲוֶה. וַיֹּאמְרוּ עַבְדֵי הַמֶּלֶךְ, אֲשֶׁר-בְּשַׁעַר הַמֶּלֶךְ*לְמָרְדֳּכָי: מַדּוּעַ אַתָּה עוֹבֵר, אֵת מִצְוַת הַמֶּלֶךְ. וַיְהִי, באמרם (כְּאָמְרָם) אֵלָיו יוֹם וָיוֹם, וְלֹא שָׁמַע, אֲלֵיהֶם; וַיַּגִּידוּ לְהָמָן, לִרְאוֹת הֲיַעַמְדוּ דִּבְרֵי מָרְדֳּכַי*כִּי-הִגִּיד לָהֶם, אֲשֶׁר-הוּא יְהוּדִי]" (אסתר פרק ג' פסוקים א' – ד').

בגתן ותרש שהיו שומרי הסף של אחשוורוש (= הקרובים אליו ביותר) בגדו באחשוורוש. הוא חייב למצוא אדם שיחליף אותם ויהיה נאמן.

המלך ממשיך באי רצון בקריעת החיבוק ונותן פרוטקציה ענקית לאחד השרים – המן האגגי מזרע עמלק.

עמלקים הם ששים לקרב וגאוותנים. אם משדלים אותם באמצעים שונים הם יתאימו פיקס לתפקיד!

חז"ל מספרים שהמן ניצל את ההזדמנות ותלה על צווארו עבודה זרה, ומרדכי בשלו המשיך להזכיר ליהודים "אל תשכחו שאנחנו יהודים ולא משתחווים לעבודה זרה!".

אם זה ציווי מטעם המלך וידוע לכל שזה [נכפה חוקית] על כולם – מה נוראי בזה שיהודים ישתחוו?

שמרדכי מזכיר לכולם שההשתחוות לעבודה זרה באה אחרי ה"השתתפות בסעודה" וכל המשמעות שלה, [היהדות נשכחת]...

*

"[ וַיַּרְא הָמָן*כִּי-אֵין מָרְדֳּכַי, כֹּרֵעַ וּמִשְׁתַּחֲוֶה לוֹ; וַיִּמָּלֵא הָמָן, חֵמָה. וַיִּבֶז בְּעֵינָיו, לִשְׁלֹחַ יָד בְּמָרְדֳּכַי לְבַדּוֹ*כִּי-הִגִּידוּ לוֹ, אֶת-עַם מָרְדֳּכָי; וַיְבַקֵּשׁ הָמָן, לְהַשְׁמִיד אֶת-כָּל-הַיְּהוּדִים אֲשֶׁר בְּכָל-מַלְכוּת אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ*עַם מָרְדֳּכָי. בַּחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן, הוּא-חֹדֶשׁ נִיסָן, בִּשְׁנַת שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה, לַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ: הִפִּיל פּוּר הוּא הַגּוֹרָל לִפְנֵי הָמָן, מִיּוֹם לְיוֹם וּמֵחֹדֶשׁ לְחֹדֶשׁ שׁ

תשובה

כתבות נוספות