שאל את הרב

קול קרא והלכתי, הלכתי כי קרא הקול- דבר תורה לפרשת ויקרא

חדשות כיפה חברים מקשיבים 17/03/16 20:29 ז באדר ב'

שאלה

בע"ה

השבת בע"ה נפתח חומש חדש, החומש השלישי- חומש 'ויקרא'.

למען האמת- נראה לי לא נכון להיכנס ישר אל התוכן של הפרשה או החומש, ולכן אני מזמינה אתכם להישאר איתי עוד בשלב ה'עטיפה'- ויקרא.

שמו של החומש, כמו גם פתיחתו, מתאר את הקריאה הראשונה של ה' אל משה מתוך המשכן החדש.

קריאת ה' אל משה מבין הכרובים המצויים בתוך קודש הקודשים, מעל לארון העדות בו היו הן הלוחות שהיו מעשה ידי ה' ושוברו ע"י משה, והן הלוחות השניים שהיו מעשה ידי משה.

וכבר ראו חז"ל (ואני הקטנה רוצה רק לדייק לגבינו) כי במילה "ויקרא", כתובה האות א' כקטנה יחסית לשאר האותיות, ובנקודה הזו- העניין עובר אלינו.

בכל יום, לכל אחד ואחת מאיתנו יש לפחות 'ויקרא' אחד, סיטואצה שבה ה' קורא לנו ומדבר אלינו ואיתנו, דוקא מתוך אותו מקום שמחבר בין שמים וארץ (לוחות שבורים ולוחות שניים).

מעניין לראות שבעברית הפועל לקרוא הוא דו משמעי (to read/ to call), ולכן ניתן לפגוש בקריאה של ה' אלינו שהיא דווקא מראה עין ולא בהכרח קריאה ששומעים אותה, לעיתים מה שנראה כסיטואציה מקרית או דבר סתמי מתברר בדיעבד כמראה שהיינו חייבים לראות ולהיות נוכחים בו.

אדייק יותר, חומש ויקרא הוא החומש היחיד שהשם שלו הוא פועל, ברצוני לטעון כי קריאתו של ה' איננה קריאה בלבד, אלא קריאה שסופה עשיה- ואכן ב"ה חומש ויקרא מלא בפעולות הן של הכהנים והן של עמ"י (חכו לפרשת קדושים...).

לסיום, השבת היא גם שבת זכור- "זכור את אשר עשה לך עמלק בדרך בצאתכם ממצרים, אשר קרך בדרך..", אנחנו כולנו- כעם וכיחידים- נמצאים בדרך, יהיה ה' בעזרנו לא להישאב למכשולים ולמכשילים שבדרך, אלא דוקא להיאחז בקול ה' וללכת אחריו.

"עם הנצח, לא מפחד מדרך ארוכה!"

שבת שלום!

מעיין, וחברים מקשיבים

maayanbk@gmail.com

תשובה

כתבות נוספות