שאל את הרב

מה עדיף ?

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 04/03/16 15:27 כד באדר א'

שאלה

שלום הרב !

שמי איתי אני בן 18 ואני נמצא כרגע בישיבה בתהליך של בירור והיתחזקות. בחיי ישנו קונפליקט שחוזר על עצמו ואיני יודע מה לעשות. אני יודע שלא בטוח יש תשובה ברורה לשאלה שלי אך אני עדיין חייב יעוץ בעניין זה. אני גר במקום שחבריי אינם כל כך דתיים וחוץ משמירת שבת אני לא בטוח שהם עושים משהו שקשור לדת. אני בעזרת השם שואף להיתחתן עם אישה דתייה מאוד ולהקים איתה בית נאמן בישראל וכאן מגיע הקונפליקט שלי. אני כרגע נמצא בתהליך שהתחלתי לא לפני הרבה זמן של להפסיק להוציא זרע לבטלה ולהפסיק לראות תכנים לא ראויים באינטרנט ויותר לשמור על עיני ברחוב וכו' שהייתי ניכשל בחטא זה הרבה בצעירותי ואני רוצה בכל כוחי להפסיק עם החטא הזה כי אני יודע שזה יפגע בזיווג שלי ומרחיק אותי מהשם. עכשיו כאשר אני מגיע לבית שלי אחרי שאני חוזר מהישיבה או כאשר יהיה לי עוד מעט חופשת בין הזמנים בישיבה נסיון זה הרבה הרבה הרבה יותר קשה לי. משום שמתוך שיעמום אני נופל בחטא זה לא עלינו-שיעמום מביא לידי בטלה ובטלה מביאה לידי חטא. מצד שני חבריי הולכים לבלות בברים ומועדונים שהרב בטח יודע מה רמת הפריצות שהולכת שם. אז אתמול לצערי הלכתי עם חבריי למועדון כדי לא להישתעמם בבית ולהיכשל, ובמועדון היו שם הרבה נגיעות עם בנות לא עלינו למרות שלא תיכננתי שזה יקרה אבל אין אפוטרופוס לעריות אז זה פשוט קרה. אני מרגיש שזה מרחיק אותי מהשם מרגיש שזה פוגע לי בזיווג שאני ראוי לו. אני לא יודע מה לעשות ! מה עדיף? מה כדאי לי לעשות ? אני מבולבל וזקוק לייעוץ.

תשובה

בס"ד
שלום רב,

את הייעוץ נותן לך הרמב"ם (הלכות דעות פרק ו):

א דרך ברייתו של אדם*להיות נמשך בדעותיו ובמעשיו אחר ריעיו וחבריו, ונוהג במנהג אנשי מדינתו. לפיכך צריך אדם להתחבר לצדיקים ולישב אצל החכמים תמיד, כדי שילמוד ממעשיהם; ויתרחק מן הרשעים ההולכים בחושך, כדי שלא ילמוד ממעשיהם. הוא ששלמה אומר, "הולך את חכמים, יחכם; ורועה כסילים, ירוע" (משלי יג,כ). ואומר, "אשרי האיש . . ." (תהילים א,א).

ב וכן אם היה במדינה שמנהגותיה רעים, ואין אנשיה הולכים בדרך ישרה*ילך למקום שאנשיו צדיקים, ונוהגים בדרך טובים. ואם היו כל המדינות שהוא יודען ושומע שמועתן נוהגים בדרך לא טובה, כמו זמננו זה, או שאינו יכול לילך למדינה שמנהגותיה טובים, מפני הגייסות או מפני החולי*יישב לבדו יחידי, כעניין שנאמר "יישב בדד ויידום" (איכה ג,כח). ואם היו רעים וחטאים, שאין מניחין אותו לישב במדינה אלא אם כן נתערב עימהן ונוהג במנהגן הרע*ייצא למערות ולחווחים ולמדברות ואל ינהיג עצמו בדרך חטאים, כעניין שנאמר "מי ייתנני במדבר . . ." (ירמיהו ט,א).

המסקנה פשוטה: חייבים להתרחק לגמרי מחברה שמושכת אותך להתרחק מד' ומתורתו.

אתה מתחזק בשמירת עיניים ושמירת ברית, בכך הנפש האלוקית שלך מתגברת על הנפש הבהמית, אתה ראוי להערכה וברכה גדולה על כך.
באותה מידה אתה צריך להתחזק בשמירת האמת הפנימית. גם כאן יש מאבק איתנים בין הנפש האלוקית והנפש הבהמית שמרחיקה אותך ממידת האמת.
אתה משקר לעצמך כשאתה מחליט לצאת עם החברים למועדון בתירוץ שזה עדיף על פני השעמום. האמת היא שאתה נהנה ללכת למועדון ולהיות שם עם הבחורות.

אתה חייב למצוא פעילות אחרת כשאתה בבית: או לצאת למקומות בהם יש פעילות טהורה: שיעורים, מוזיקה של קדושה, וכד'
או ללכת לפעילות אחרת: התנדבות, ספורט, תנועת נוער וכד'
אתה צריך לדעת שהיצר הרע לא מפסיק להלחם ולהיאבק על מקומו, לעתים קרובות הוא נותן עצות שמתחפשות כעצות של היצר הטוב...
המבחן הוא פשוט מאוד: האם התנהגות זו מותרת או אסורה על פי ההלכה.

בהצלחה!

כתבות נוספות