שאל את הרב

מה נחשב תושב"ע? והאם התושב"ע נעצרה בחתימת התלמודים?

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 03/03/16 15:46 כג באדר א'

שאלה

שלום רב,

1.מה נחשב תושב"ע? והאם התושב"ע נעצרה בחתימת התלמודים?

האם כל התושב"ע-זוגות עד אחרונים זה רק הלכות או חידושים? מה מקיפה התושב"ע? איזה תחומים? במה היא עוסקת?

מה תפקידה של התושב"ע?

2. איפה אני יכול למצוא באיזה שנה עברית נכתבה כל השתלשלות ההלכה – מהזוגות ועד האחרונים? כדי שיהיה לי ציר זמן הלכתי. מדוע כל התקופות האלו נקראים תקופות הלכתיות ולא גם תושב"ע? מתי נעצרה התושב"ע כאשר נכתבו התלמודים ע"י חז"ל? או שהיא ממשיכה להתפתח?

3. מה כוללת המילה הלכה? האם יש רק 3 סוגים ואלו הם "פסק הלכה", "הלכה למעשה" או "הלכה" בסתם? מה הכוונה של כל דבר? מתי משתמשים בסוגי ההלכות הללו.

4.חז"ל הניחו את היסודות הנכונים של התושב"ע. לאחר מכאן באו גאונים ראשונים ואחרונים שאנחנו ביניהם ופירשו את התלמוד לפי הבנתם ועל סמך כתבי חז"ל. מדוע כיום רבנים גדולים לא נעזרים בהוצאת שוטנשטיין המעולה כדי לנסות לכתוב את כל התלמודים בגירסה מקוצרת יותר לפי נושאים בצורה ברורה ויפה? עם כל השאלות והתשובות וההוכחות והתירוצים?

מדוע קבוצת רבנים גדולים לא מנסה לסכם את כל התלמוד הבבלי ללומדים? האם לא חשוב העיקר – שאלות עיקריות, הוכחות סופיות בלבד והתשובות הסופיות בלבד. לתלמידים קשה להקיף את התלמוד ואין זמן. וגם השיטה הזו של כל ההוכחות מאוד מבלבלת את התלמידים ותלמידים מתקשים לזכור את השאלה הראשונה, ההוכחה הסופית ואת התשובה הסופית לכל המהלכים. למה שלא נתמצת ונלמד בתמצות את התלמידים שלנו? לפחות שידעו את התמצות של התושב"ע זה עדיף על כך שלא להקיף תלמוד בכלל.

5. באיזה ספר יש הגדרות נכונות למושגים חשובים להבנת התורה ודרכה למשל כגון: הלכה , פירוש, חידוש. במה להיעזר?

בכבוד רב,

שמעון.

תשובה

כתבות נוספות