שאל את הרב

האם כיום יש לקיים את התורה ככתבה וכלשונה או שיש מקום לשיקול דעת? לשינו

חדשות כיפה הרב דוד לוי 27/02/16 23:07 יח באדר א'

שאלה

שלום כבוד הרב,

שבוע טוב,

א. האם כיום יש לקיים את התורה ככתבה וכלשונה או שיש מקום גם לשיקול דעת? מהי ההבנה הנכונה של התורה כיום וכיצד מגיעים אליה ? האם כיום יש הבנה חדשה של התורה -ע"י רבנים (שינויים או תוספות של התורה). האם לרבנים יש מקום לשיקול דעת ויכולת להסיג על התורה ולשנות דברים שיתאימו יותר לזמננו ? האם לנו כיהודים יש מקום לשיקול דעת? ולבחירה מרצון של רמת האמונה שלנו ? ורצוננו להיות דתיים יותר או פחות - למרות הבנת התורה ולא רק מטעמים של נוחות. לא כולם יכולים להיות באותה רמה כמו שבכל כיתה יש תלמידים ברמות שונות.

ב. מהי ההבנה הנכונה של כל העונשים בתורה המרתיעים חילוניים מלקיים מצוות? כיצד יש לענות לחילוניים וגם לדתיים שמבקשים הסברים לעונשים החמורים בתורה.

ג. האם כאשר בית המקדש השלישי יהיה קיים בעזרת ה' בזמננו , עדיין יהיה מקום לכל האפשרויות- חילונים, דתיים, חרדים? או שיהיו עונשים למי שלא מקיים את התורה? מדוע יש לקיים חוקים שאולי היו נכונים בעבר וכיום יש מקום לשינוי/תוספות ע"י רבנים אולי או לשיקול דעת מסוים.

ד. האם התורה הכללים והחוקים חלים רק לגבי היהודים ? האם התורה יכולה להיות שייכת גם לכל העולם ? וזה אחרית הימים- שכל הגויים יעלו לירושלים כי הם יקבלו את היהדות ויעזבו את שאר האמונות או שהם יוכלו להיות גם מוסלמים עדיין ולעלות לירושלים ?

ה. על פי הכתוב בתורה בספר שמות פרק כח פסוק ח': "ועשו לי מקדש". המצווה הכתובה בתורה לעשות מקדש מחייבת להקימו אם קיימים התנאים המאפשרים זאת. האם אין תנאים כאלו כיום? האם יש לחכות שבית המקדש השלישי ירד מהשמיים?

ו. כיום בישראל לא נהוג להרוג אדם שרצח במזיד. כיצד זה מסתדר עם הדיבר השישי לא תרצח ועם העונש הכתוב בתורה שמגיע לרוצח- מיתה ? כיום בישראל אנחנו לא מקיימים את התורה ככתבה וכלשונה. האם אנחנו ניענש על כך?

ז. אשמח לדעת מהי כוונתך- מדוע שבת היא משימתנו העיקרית?

אשמח לתשובות ארוכות. תודה רבה על הסבלנות.

שמעון.

תשובה

שלום לך,

1. [התורה היא אלוקית - לא תוחלף ולא תשתנה]. היא מעל הזמן.
כל יהודי מאז מתן תורה ועד עולם מחויב לתורה ולשמירת המצוות וכד'.
לכל יהודי (ולכל אדם) יש בחירה חופשית האם לעשות טוב או רע. אין זו בחירה רק על כל החיים אלא בכל רגע ורגע ובכל מעשה ומעשה.
לכן כל מצווה (גם בין אדם למקום וגם בין אדם לחברו) עומדת בפני עצמה ומי שבוחר לבטל מצווה פעם אחת - אין זה מתיר לו לזלזל באותה מצוה פעם נוספת.
[לרבנים אין שיקול דעת] ויכולת להשיג או לשנות את התורה - היא אלוקית ואין יכולים להשיג אותה.
מבחינת דרכי ההגיון - אם יכול היה להיות מישהו שמבין את התורה לעומקה הרי הוא היה חלילה אלוהים, והאלוהים לא היה יחיד.

[יש איסור להוסיף על התורה] כמו שיש איסור לגרוע ממנה.
יש חובה על הרבנים (חובה מהתורה הנלמדת מהפסוק 'ועשיתם משמרת למשמרתי') להוסיף מגבלות כדי שהאדם לא יעבור על דברי תורה.
לכן כאשר גדולי הדור מוסיפים איסור הם צריכים להדגיש שזה נובע מהם (איסור מדרבנן) ולא מהתורה.

[כל יהודי] צריך להשתדל לקיים את כל המצוות ובודאי להשמר מכל העבירות.
ההבדל ברמות הן בהשקעה בלימוד התורה ובהתלהבות לקיים מצוות ולפעמים יש יהודים המוסיפים ועושים יותר ממה שהם חייבים ברוח המצוות (כגון יהודי שנותן מחצית מכספו לצדקה וכד').

2. אין אנו יכולים לשנות את התורה גם לא למען יהודים שאינם מבינים.
ככלל [יש לקרב יהודים לתורה, ולא חלילה, את התורה ליהודים]. זה לא אמיתי ולא נכון ובטווח הארוך גם לא יעיל.
כפי שכתבתי אין שום ענין מהתורה שהיה נכון אז והיום איננו נכון.

הערה -
יש כמה קבוצות שהם חושבות את עצמם מעל אלוקים ושהוא קטן והפכפך ומשנה את דעתו - הנוצרים ולהבדיל הרפורמים (אלו מהם החושבים שתורה ניתנה בסיני).

3. גם כאשר בית המקדש יהיה קיים נשארת הבחירה החופשית לכל יהודי.
(ענין העונשים אינו מענין אותי).
שינויים ניתן במצבים מסוימים ונדירים רק במה שחכמים הוסיפו. התורה עצמה לא תהיה מוחלפת ולא יהיה בה שום שינוי.

4. התורה מחייבת את עם ישראל שקבלו תורה בסיני. היא אינה מחייבת את אומות העולם.
יש מצוות שהם כפרטים יכולים לקיים אם הם רוצים (כמו הבאת קורבן עולה וכד')
יש מצוות שאסור להם לקיים (כמו שמירת שבת, הבאת קורבן שלמים, הנחת תפילין וכד').
[כל בני האדם ובכלל זה כל הגויים חייבים לפחות בשבע מצוות בני נח] ועוד כמה מצוות הגיוניות.
מצוות אלו ניתנו ברובם לאדם הראשון ונוספה אחת לנח אחרי צאתו מהתיבה - לכן הם מחייבים את כל צאצאיו = כל בני האדם.
רוב המצוות הללו עוסקות בשימור העולם (לא לרצוח, לא לנאוף, לא לגנוב, לא לעבודה עבודה זרה, לא לאכול איבר מן החי ועוד). נוספו להם עוד כמה מצוות כמו כיבוד הורים איסור כלאיים איסור סירוס בעלי חיים ועוד.
אין זה לאחרית הימים אלא זו חובתם בכל רגע ועונש הגוי על כל אחת מ 7 מצוות בני נוח הוא מיתה.
(על האיסורים האחרים אין עונש).

האיסלם אינו נחשב לעבודה זרה כך שהם יוכלו להשאר מוסלמים - לא נראה לי שיהיה להם ענין בכך. (כמובן בתנאי שיקיימו את המצוות הנ"ל -לא לרצוח ולא לנאוף וכד'.)

5. חובה לבנות את בית המקדש.
חובה זו מוטלת על האומה ואז כל יחיד חייב להשתתף.
נראה שמבחינת האומה אין היא בשילה לכך עדין.
אין לחכות שירד מן השמים אלא לקרב את האומה כולה למוכנות לבנותו.

6. אין מקיימים עונשי מיתה כל זמן שאין סנהדרין יושבת בבית המקדש.
כאשר רבו הרוצחים ונפסקה ההרתעה בכך - החליטה הסנהדרין לעזוב את בית המקדש.

[עניני העונש] אינם מענינים אותי - כמו שאתה רוצה לעשות רצון אביך כדי לעשות רצונו ולא בגלל שהוא עלול להרביץ לך.

7. עיקר תפקידו של היהודי להעיד במעשיו ובדיבור שהקב"ה ברא את העולם. עדות זו נעשית בשמירת שבת ולכן יהודי שאינו שומר שבת אינו ממלא את תפקידו.
לדוגמא - מג"ד שכל היום מצחצח את הנשק שלו אבל לא עוסק בתכנון האימונים ובפיקוד על הגדוד - אנו נפטר אותו, לא לכך מינו אותו להיות מג"ד - אולי הוא חייל מצטיין אבל אינו ממלא את תפקידו זה.
להבנה נוספת - אם אף אחד לא יעיד שה' ברא את העולם אז הדבר לא ייודע לנבראים. (כמו מג"ד בלי גדוד ולכך נשלח ישראל לעולם - להודיע על מלכותו של מלך מלכי המלכים)

הגוי תפקידו רק ליישב את העולם ואינו צריך להעיד שבורא העולם ברא את העולם ולכן אינו צריך לשמור שבת - אין זה תפקידו.

בברכה ובהצלחה דוד לוי

כתבות נוספות