שאל את הרב

אסתר הייתה מבוגרת? והיא הייתה ירוקה? זה יכול להיות?

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 23/02/16 22:59 יד באדר א'

שאלה

שמעתי שיעור על מגילת אסתר ואני לא זוכר את הפרטים אבל אמרו שם שאסתר המלכה הייתה מבוגרת ושהיא הייתה ירוקה ועוד כמה דברים שאני לא זוכר.

האם תוכל לספר לי על הדברים המוזרים האלו?

תשובה

ב"ה

שלום.

אכן הרבה פרטים נסתרים מתגלים בכל פעם שלומדים את המגילה. שהרי כשמה- כן היא מגלה את מה שנסתר.

אשתדל לכתוב לך מעט מהפרטים הידועים לי.

אסתר גדלה כיתומה .כשאמא שלה התעברה אז אביה נפטר וכשהיא נולדה אמא שלה נפטרה.ומרדכי היהודי אימץ אותה מרגע הלידה ממש.

ובמדרש תהלים פרק כב פסוק י נאמר " כי אתה גוחי. ..ויהי אומן את הדסה (אסתר ב ז),[ אשתו של מרדכי היתה מינקת את אסתר] ומרדכי היה אומן אותה"

לאחר שהיא גדלה [הם התחתנו] וחיו כבעל ואישה לכל דבר ועיניין.

הסיפור של המגילה מתרחש כשאסתר הייתה בגיל די מבוגר.
לדעת שמואל היא הייתה [בת 80 ]לדעת רב היא הייתה[ בת 40 ]ולדעת חכמים היא הייתה [בת 75].
וזה שכתוב במגילה "נערה" לא מתייחס לגיל.ובלשון התנכי"ת נער זה לא עלם צעיר אלא אדם זריז. [כמו שנאמר אצל יהושע בן נון שהוא נער ורש"י פירש נער= זריז והוא היה אז בן 56 שנים]. (עיין אבן עזרא שמות פרק לג פסוק יא )


צבע עורה היה ירקרק ומכאן שמה: הדסה ע"ש ההדס הירוק.זה שמה העיקרי ובפרסית קראו לה אסתר. גובהה היה גובה בינוני כמו הדס .היה הייתה צנועה וכל אותם השנים שהייתה אצל מרדכי לא יצא לה להכיר גברים אחרים . היו נשים שהכירו אותה [ואותם נשים ספרו לבעליהן על הדסה ]ומשם התגלגלה השמועה לשומרי המלך שבאו לקחת את אסתר ([ותלקח אסתר..]) בכוח.

הלקיחה הזו הייתה בעצם נגד רצונה וכל אותו זמן שהיא הייתה בבית המלך היא הייתה שם באונס ולא ברצון.
על הפעם היחידה שהיא הלכה ברצון היא אומרת "וכאשר אבדתי- אבדתי" וכפי שנאמר בתלמוד בבלי מסכת מגילה דף טו על הפסוק אשר לא כדת," אמר רבי אבא: שלא כדת היה, שבכל יום ויום עד עכשיו - באונס, ועכשיו - ברצון. וכאשר אבדתי אבדתי - כשם שאבדתי מבית אבא כך אובד ממך "

למרות שהיא הייתה נשואה למלך גוי היא הייתה שומרת על הלכות טהרה ואם היה לה ספק במראות דמים היא הייתה שואלת . כפי שכתוב בתלמוד בבלי מסכת מגילה דף יג עמוד ב "ואת מאמר מרדכי אסתר עשה, אמר רבי ירמיה: [שהיתה מראה דם נדה לחכמים "]

ןעוד נאמר שם בתלמוד על הפסוק [ כאשר היתה באמנה אתו ]- - אמר רבה בר לימא : שהיתה עומדת מחיקו של אחשורוש וטובלת ויושבת בחיקו של מרדכי.ועל פי דברי התו"ס שם היא השתמשה באמצעי מניעה וכך יכלה להיות עם אחשוורוש ולטבול ולהיות עם מרדכי ללא שתצטרך להמתין את שלושת חודשי האבחנה. והמהרש"א העיר שהבן שנולד לה מאחשוורוש (דריווש או כורש) [נולד לאחר שהיא נאסרה על מרדכי] כשהלכה ברצון לאחשוורוש (כאשר אבדתי אבדתי).

אלה מקצת הדברים ואם תרצה להרחיב תעיין בספר "מנות הלוי " של רבי שלמה הלוי אלקבץ.

בברכה,


עוזיאל אליהו,

.


כתבות נוספות