שאל את הרב

ירקות עליים

חדשות כיפה רבני כושרות 15/02/16 12:07 ו באדר א'

שאלה

שלום וברכה,

לאחרונה אנו נוהגים לצרוך חלק מהירקות מתוצרת אורגנית מטעמי הריסוסים ואיכות הירקות שנשמרים הרבה יותר זמן.

בעניין ירק עלים :

1. האם זה הכרח כל כך גדול לרכוש ירק חסלט וכו' מה שמכונה "למהדרין"? ירקות אלו מאוד מרוססים ובאיכות מאוד ירודה - כמעט באופן קבוע חצי חבילה רקובה והולכת לפח והיו מקרים גם חבילות שלמות נזרקו.

וזה ממש מצער כי הירק הזה עולה הרבה כסף. ובנוסף איכות הטעם נמוכה יותר.

2. מה עשו לפני שנים כשעדיין לא פותח ירק למהדרין? כיצד נהגו?

תודה

תשובה

איני יכול להסכים כמעט בכלל עם הטענות שלך על הירק.
1. טריות- אנו קונים ירקות מפוקחים (המכונה חסלט בפי העם) כבר 25 שנה והוא לא רקוב והוא נשמר טוב מאד במקרר לכמה ימים ולא שונה משום ירק אחר.
2. ריסוסים- כל הירקות עלים המופיעים ברשימת המעודפים של כושרות עומדים בתקן של מדינת ישראל לשאריות חומרי הדברה. בניגוד מוחלט לירק רגיל שאין עליו שום פיקוח בענין שאריות חומרי הדברה.
3. ירקות אורגניים- מי שרוצה לאכול רק אורגני תבוא עליו ברכה. אם כל זה צריך זהירות כי כמובן שקר ירק עם תעודה של אוגני הוא באמת אורגני ואם אין לו אז לא ניתן לדעת באמת אם הוא אורגני או לא. ועיין מאמר על זה ב
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4223130,00.html

4. בדיקות ירקות עלים- וודאי שאתה בעצמך יכול לבדוק, רק שצריך ללמוד איזה חרקים לחפש וכיצד הם נראים ואיפה הם מתחבאים ואיך לבדוק, בדיוק כמו שאבותינו ידעו לעשות. אולם רוב רובם של אנשים היום לא יודעים לבדוק כי הם אף פעם לא היתעסקו בזה.
אני מצטט ממה שציינת בשאלתך:
"מה עשו לפני שנים כשעדיין לא פותח ירק למהדרין? כיצד נהגו?מה עשו לפני שנים כשעדיין לא פותח ירק למהדרין? כיצד נהגו?"
התשובה היא שהמציאות היום היא שונה ממה שהיה. למשל אחד החרקים המצויים ביותר היום בארץ בירקות עלים הוא "טריפס קלופורני". אתה מבין שהוא בא מקליפורניה שבארה"ב לארץ. את קליפורניה התחילו ליישב לפני בערך 200 שנה, אז זה ברור שאבותינו לא התמודדו עם החרק הזה.
עוד דוגמא היא "טותוס אבסולוטוס"
Global spread[edit]
This moth was first known as a tomato pest in many South American countries. In 2006, it was identified in Spain. The following year it was detected in France, Italy, Greece, Malta, Morocco, Algeria and Libya. In 2009, Turkey In 2010. The advance of Tuta absoluta continued to the East to reach Syria, Lebanon, Jordan, Iraq and Iran. Further advances southward reached Saudi Arabia, Yemen, Oman and the rest of the Gulf states. In Africa, Tuta absoluta moved from Egypt to reach Sudan, South Sudan and Ethiopia from the East and to reach the Senegal from the west. Up to date Global distribution map is available on the Tuta absoluta information network.
ויש אפילו אתר שעוקב אחר התפשטותו בכל העולם
http://www.tutaabsoluta.com/
חרק הנמצא בעגבניה והגיע לאזורינו רק לפני 5 שנים, ולפניכן הוא שפוט לא היה כאן .
אז אין כלל וכלל מה להשוות בין זמנם של אבותינו לזמן שלנו- אלא צריך ללמוד איך לבדוק ולהתדעכן כל הזמן בחרקים החדשים שצריך לחפש על העלים.

כתבות נוספות