שאל את הרב

אריכות ימים - ברכה או קללה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 20/01/16 22:33 י בשבט התשעו

שאלה

בס"ד

שלום רב. יש לי ברוך ה'

3 סבתות רבות, ובאמת שאני לא מבינה מה טוב בזה.

אחת מתפקדת טוב מאוד הולכת לחוגים וזה והכול טוב ויפה(היא בת בערך 92)

והשתיים האחרות זה כבר סיפור אחר.

לאחת יש אלציימר היא בכלל לא יודעת מי אני..נגיד שאני באה לבקר היא מדברת איתי טיפה, לרוב היא שותקת ושוכחת שבאתי בכלל, נדיר שאני יוצאת מביקור ממנה בלי שהיא תבכה- סתם בלי סיבה ספציפית.

היא לא יוצאת מהבית, בכלל, אף פעם,אבל היא משחקת רמי כול היום.

השנייה במצב בריאותי לא משהו ישובת בכיסא כול היום ליד הטלויזיה הפתוחה..

היא עושה סיבובים במושב בקולנועית ניראלי פעם ביום, והיא לא מדברת בכלל, וגם אם כן זה בקטנה וממש בשקט.

שתיהן היו בשואה ולשתיהן יש מטפלת.

השאלה שלי היא למה זה טוב האריכות ימים הזאת?

אני מנסה לא לזלזל אבל מצטערת אני לא מאחלת לאף אחד אריכות ימים כזאת..

כבר אמרו לי שהן נהנות מהדברים הקטנים מכול ביקור קטן ומהמשפחה המורחבת שבאה מהם..

ואללה לא גרם לי לחשוב אחרת..

מקווה שתיהיה לכם תשובה.

תשובה

שלום לך תהילה יקרה!

אני ממש מבינה ומזדהה עם דברייך.
זקנה. תקופה לא פשוטה ולא נעימה להרבה מהמזדקנים וגם לסובבים אותם מפני ש.בתקופה הזו כל הדברים שהיו לנו יציבים בחיים מתערערים. החל מעבודה ופרנסה וכלה ביכולות פיזיות ובריאותיות ותוסיפי לאלה עירור בתא המשפחתי- בן הזוג נפטר והשני נשאר לבד. התקופה הזו לא פשוטה גם לסובבים סביב הזקן מפני שנדרש מהם לשנות מבט על האדם שמולם. לא היית רגילה אולי שסבתך זקוקה לסיוע ועכשיו את נדרשת לסייע לה בדברים הקטנים בחיים.
קשה לנו יותר כשנראה לנו שהאדם הזקן לא עושה עם עצמו דבר מועיל ורק נתמך בידי אחרים. ברור שמכאן עולה השאלה [למה צריך את הזקנה?] מדוע ה´ לא לוקח את האדם כשהוא מסיים את כוחו ואת יכולתו אלא נותן לו "להירקב" או "לבזבז את זמנו" בעולם?

טוב, האמת, נסתרות דרכי אלוקינו ואנחנו לא יכולים לדעת בבירור למה ה´ ממית ומחיה כל אדם במצבו שלו, הן ילד קטן שנפטר ממחלה והן זקן עם אלצהיימר שממשיך לחיות גם כשהוא לא פעיל ממש. אנחנו לא יודעים את שיקוליו של ה´ ברוב התחומים ובייחוד בתחום הזה- ממית ומחיה.

על אף חוסר הידיעה הזו, ננסה להבין כמה דברים חשובים מאוד שיכולים לשפוך אור על הנושר הזה.
נפתח בשאלה שתוביל אותנו לתובנות חשובות- למה ה´ בורא אנשים שהם לא פעילים ולא מוסיפים לעולם באופן פעיל? מהי המטרה בבריאת אנשים הזקוקים לעזרה מרבית? אפשר להרחיב את השאלה הזו ולשאול למה צריך אנשים שונים? ולמה צריך בעלי חיים, צומח ודומם? אולי המגוון הזה מוביל למה שנקרא "גלגל החיים" ובלעדיו גם לחכם באדם אין חיים.
נסביר. הכול נצרך ולכל דבר שקיים, יש מקום בעולם. אם תחשבי על הדבר הכי הקטן שקיים בעולם, תמצאי שגם לו יש שימוש ותועלת בעולם. אולי אם נשאל על כל דבר אם יש לו מקום בעולם וכביכול "נוותר" עליו, לא יישארו כאן חיים בעולם. אנחנו חיים בהרמוניה מיוחדת שכל פרט משלים פרט אחר בהרמוניה הזו. אפשר לומר במילים אחרת,[שלכל דבר שה´ ברא, יש מקום בעולם.]

לכן אם נדייק את השאלה נשאל מהו המקום של המבוגרים המזדקנים בעולם? שוב חזרנו לשאלה הראשונה שלנו, רק במילים מדויקות יותר. אז נענה שוב שאנחנו לא יכולים לדעת בדיוק מהו המקום של כל דבר בעולם. אבל חשוב לזכור שאנחנו בוטחים בה´ שהוא לא בורא או משאיר אדם בעולם "סתם".

אולי אפשר לנסות להרחיב את המבט שלנו על המציאות כולה ולומר [שלעתים ה´ בורא או משאיר אדם בשביל "לזכות אחרים" וכדי שהאדם הזה יתקן את העולם בצורה פסיבית.] כלומר אותו אדם יגרום לתיקון העולם בכך הסובבים אותו עוזרים לו או לומדים ממנו וכך נהיים אנשים טובים יותר ומעלים את העולם דרגה אחת מעלה.
במילים אחרות, לעתים ה´ משאיר אדם בעולם בשביל בני האדם האחרים שבעולם. אולי כדי לזכות אותם במעשים טובים, אולי ללמד אותם באמצעות אדם זה הסיעודי תובנות חשובות לחיים או כל דבר אחר, אולי.. ואולי...
בעצם אולי המבוגרים מזכים אותנו ב"והדרת פני זקן" או בכיבוד הורים או אולי עצם זה שאנחנו לומדים מהם או מהמצב שבו הם שרויים תובנות חשובות לחיים וכך העולם מתקדם ומתעלה שלב אחד נוסף.
אני מזמינה אותך לחשוב בעצמך מה המפגש עם הסבתות שלך שינה בך ועשה אותך לאדם אחר או מה עשה אצל בני משפחה אחרים.

אני חוזרת ומדגישה כי איננו יודעים בוודאות מהו רצון ה´ בצעדים שהוא מבצע בעולם. אנחנו לא יודעים חשבונות שמים (לכן כתבתי לאורך ´אולי´), אך מה שאנחנו כן יודעים [שלכל דבר ולכל אדם בעולם יש תפקיד בעולם הזה.] כאשר ה´ מחליט שהתפקיד הזה נגמר או מסיבה אחרת הוא לוקח את האדם אליו בחזרה או משאיר אותו בעולם אז זה אומר שזאת המציאות שצריכה להיות! כך העולם אמור להתנהג כרגע! מכיוון שה´ עושה את הדבר הטוב והנכון ביותר גם אם בעינינו הדבר נראה טעות לחלוטין. ראיית העולם שלנו היא מצומצמת מאוד אך הראייה של ה´ היא ראייה רחבה הרואה את המציאות בכללותה ודואגת שכל דבר יהיה במקומו ובזמנו המתאים. לכן עלינו לסמוך על ה´ שהוא עושה ומכוון את המציאות כפי שהיא צריכה להיות.


מקווה שהדברים שהעלינו כאן ייפתחו כיווני מחשבה חדשים ואת תמשיכי לפתח אותם בכיוון המתאים לך.
מוזמנת בשמחה להגיב ולשאול במייל או באתר על הנכתב לעיל.

הרבה שמחה וטוב,
רינת rinathaber@gmail.com .

כתבות נוספות