שאל את הרב

איך בונים פעולה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 20/01/16 09:35 י בשבט התשעו

שאלה

שלום, בעז"ה אני אכנס להדרכה בתנועת עוז, אבל יש משהו שמציק לי, אני לא יודע מה לעשות בפעולות או מה תיהיה הפעולה ואיך ליצור אותה בכלל?

אשמח שהתשובה תתפרסם באתר :)

תשובה

לק"י

שלום לך!
דבר ראשון שיהיה לך הרבה בהצלחה!
אני חושב שכבר נכנסת לשוונג של ההדרכה, או לפחות להתחלה שלו, ובכל זאת השאלה רלוונטית, אם לא לך אז לאחרים.
בתכל´ס היה שווה לעשות סמינריון רק בשביל לדבר באמת על המקום הזה של מנהיג (וזה לאו בהכרח רק מדריך), אבל מה נעשה שאנחנו לא בסמינריון שמדבר על הדברים האלה?
נסביר על רגל אחת, אבל לזכור תמיד שיש מלא מה להרחיב על כל דבר ודבר פה.

[איך יוצרים פעולה?]
יש כמה טכניקות איך יוצרים פעולה.
1. [איזה משחק אני חושב שהחניכים יהנו ממנו ומה המסר שאפשר ללמוד מהמשחק?] - השיטה הזאת בעצם אומרת שאין משהו מתוכנן חוץ מהרצון שיהיה כיף לחניכים לבוא. מן הסתם יש שיחלקו עלי, אבל לא תמיד זה רע. לפעמים, כשבונים קבוצה, המטרה העיקרית זה שיהיה להם כיף ומתוך כך ילמדו משהו בשבילם.
ברור שזה לא הדבר הכי חיובי לאורך זמן, אבל יש בזה משהו.
2. [איזו פעולה אדירה!] - שיטת הקופי פייסט (העתק-הדבק) של ´ראיתי פעולה אדירה´ או ´קראתי פעולה מגניבה´ ואז גוזרים ומעתיקים לקבוצה. זה לא אומר שהפעולה היא לא טובה, אבל כל פעולה צריך להתאים לקבוצה כי ייתכן והפעולה היא לקבוצה קטנה ולך יש קבוצה גדולה, או שזה משהו שיכול להציף כל מיני חיכוכים בין החניכים וכו´ וכד´ ועוד ועוד.
3. [זה מתיש] - לא משקר, הדרך שבעיני היא הכי טובה יהא מתישה, אבל הכי שווה. מה זה?
לחשוב על המסר שרוצים להעביר לחניכים (אולי כחלק ממערך) ואז לנסות לחשוב איך מעבירים להם את המסר הזה. ברגע שהתוכן מובנה אפשר לחשוב על המשחקים הכי כייפים בשבילם שיעניינו אותם, ילהיבו אותם, יתן להם טעם של עוד ויעביר את המסר.

בלי קשר, חשוב, לגוון מידי פעם במתודות שמשתמשים בהם ולזכור גם לעשות פעילויות כייפיות שמוציאות מהשגרה (זה לא אומר שאין מסר! לפעמים כן, ולפעמים לא צריך להגיד כי מהעשים כבר מובילים לזה).

בנוסף, יש כל מיני אתרים שממש יכולים לעזור, תוכל למצוא אותם בתשובה הבאה עם עוד כמה טיפים:
http://www.makshivim.org.il/ask_show.asp?id=317662

הרבה הצלחה, ואם צריך עוד כמה עצות (לאו דווקא בענייני פעולות והדרכה)
תמיד אפשר לפנות.
נתנאל
netanelweil@gmail.com

כתבות נוספות