שאל את הרב

שמע ישראל הקריאה הנצחית- מדוע זה כך?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 11/01/16 18:48 א בשבט התשעו

שאלה

אני מבינה את הפירוש של שלושת הפרשיות בקריאת שמע, אך יש כאן משהו מעבר. חייב לקרוא קריאת שמע פעמיים ביום- בבוקר ובערב, וישנם המון סיפורים על אנשים מכל התקופות והזמנים שהשליכו את נפשם על קידוש ה' ואמרו "שמע ישראל.."

למה? מה כל כך מיוחד באמירה זו?

תשובה

שלום וברכה!
שאלת שאלה נפלאה וחשובה, לא רק זה, גם בקריאת שמע שעל המיטה, וגם ב"קורבנות" שבתחילת שחרית, וגם בקדושת "כתר יתנו לך" שבמוסף אנו אומרים "שמע ישראל", וכמו שאמרת בכול הדורות והזמנים ובמצבים הכי קשים כל יהודי קורא בקול "שמע ישראל" , מספיק לשמוע את הסיפור של רועי קליין שקפץ על הרימון והציל את חבריו, בקריאת "שמע ישראל".
אם כן את שואלת ובצדק מה מיוחד ב"שמע ישראל"?
יהודי שמוסר את נפשו, אין רגע בעולם שהוא כ"כ קריטי כמו הרגע הזה שהוא מוסר את נפשו וברגע הזה, רגע האמת הגיע, ובאותו רגע הוא מתמצת את כל חיו ותכלית חיו ואת כל עולמו, במשפט אחד, "שמע ישראל ה´ אלוקינו ה´ אחד".
כדי להעמיק יותר, צריך לפרש את הפסוק לעומקו, ונראה שבתוך הפסוק יש את עיקרי האמונה ויסוד היהדות שלנו.
"שמע ישראל ה´ אלוקינו ה´ אחד", כל קיומנו בשביל להביא את דבר ה´ לעולם, כל קיומנו בשביל קידוש ה´ בעולם, היהודי צועק לעם ישראל, לדורות הבאים, ת[שמע] עם [ישראל]- ה´ שהוא אדון הכול ובורא את העולם ומשגיח עליו, והוא האמת והנצחי - הוא [אלוקינו], הוא האלו-ה שלנו הוא המלך שלנו ורק אותו אנחנו עובדים, ורק לו אנחנו מתפללים והוא משגיח עלינו בהשגחה פרטית, הוא נתן לנו את התורה, ואת ארץ ישראל.
הוא [ה´ אחד], הוא ה´ יחיד בעולמו, לא אחד מספרי, אחת שתיים..., אלא הוא אחד יסודי, רק הוא ישנו בעולם, ולא כל מיני עבודה זרה של אלילות שיש כיום לרוב בהודו ובמזרח, ולא כל מיני מיתולוגיות יווניות שמדברות על אלים, אלים שרבים בניהם, אלא שהיהדות אומרת שישנם הרבה כוחות בעולם, הרבה מלאכיו עושי דברו, אבל אין ביניהם שום סתירה, כולם עובדים רק את ה´, כולם חיים בהרמוניה, לכולם יש אל אחד, כמו שאנחנו אומרים מי כמוכה באלים ה´, מלך מלכי המלכים, הוא מלך של כל המלכים, מלך כל הכוחות כולם, ממנו הם נובעים ומתחילים ואליו הם גם שבים. ובקריאה הזאת "שמע ישראל" אנחנו מייחדים את שמו בעולם, וממליכים אותו על כל הכוחות כולם.
היבט נוסף בקריאת שמע ישראל הוא בונה את "עולם האמונה" שלנו, כשאני אומר שה´ אחד בעצם אני אומר שה´ הוא נמצא בנו, בעולם בדומם בצומח בחי ובמדבר, וביותר הוא נמצא בישראל, הוא נמצא ושורה את שכינתו כאן בעולם הזה, אבל, במדרגות שונות, כל החיים שיש פה בעולם זה ההתגלות של ה´, ה´ הוא אחד יחיד בעולמו, הוא הראשית והוא התכלית.
אין מקום גבוה או נמוך שה´ לא נמצא בו לפעמים הוא מסתתר ולא רואים אותו, אבל בכוח האמונה החזקה שלנו בבורא עולם, אנחנו יודעים שהוא נמצא ומשגיח וכל מה שה´ עושה ופועל בסופו של דבר זה לתיקון העולם.
"שמע ישראל" אם כן, הוא התמצית של כל היהדות והזהות של כל יהודי כאן בעולם הזה, לשם כך הוא חי ולשם כך הוא גם מוסר את נפשו, בקריאה הזאת כל יהודי מקבל עליו עול מלכות שמים.
במשך השגרה שלנו יש עליות ומורדות, אנחנו תמיד נמצאים בשטף כזה של "שגרה", התמודדויות, ניסיונות, צמתים, בשטף, לא שמים כל כך לב לדברים שבאמונה, אהבת ה´ ייחוד ה´, עול מלכות שמים, השגרה שוחקת אותנו מלעצור ולהתבונן, מה התכלית? מה המהות? את מי אני עובד? למי אני פונה? אבל בשביל זה פעמיים שלוש ביום אנחנו משתדלים בקריאת שמע לפחות לכוון בפסוק ראשון את עיקרי האמונה ותמצית יהדותנו, אנו עוצרים ושואפים את האוויר הרוחני הזה שנותן לנו חיים וכוח להמשיך בחיים.
וכאשר יהודי מובל לטבח כמו צאן, לא מעניין אותו שום דבר, לא ריצות ולא שטף החיים, לא אייפונים ולא אופנות, רק דבר אחד מעניין אותו, בשביל מה חייתי ובשביל מה אני מת. והתשובה היא אחת, בשביל לייחד את שם ה´ בעולם, בקריאה בנצחית לדורות הבאים ["שמע ישראל ה´ אלוקינו ה´ אחד"]

בברכה חן

כתבות נוספות