שאל את הרב

לשון הרע על חרדים לא ציונים

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 30/12/15 14:00 יח בטבת התשעו

שאלה

לכבוד הרב שליט"א

לפי החפץ חיים, מותר לדבר לשון הרע על רשעים.

האם לפי הכלל הזה יהיה מותר לדבר לשון הרע על מתנגדי הציונות הרבנים החרדים?

בברכה

אליהו כהן

תשובה

שלום

הרצי"ה הצטער על ההיתר הזה שלא הובן כראוי אצל רבים, והיה אומר שעל שתי קולות של מרן החפץ חיים היינו מוותרים- היתר לדבר לה"ר על רשעים, וההיתר של הקניא דהיינו דעתו המקלה בעניין כיסוי הרגל בחצאית עד הברך ולא עד הקרסול כרוב הפוסקים.

על כל פנים, ת"ח המתנגדים לציונות ודאי אינם רשעים אלא צדיקים, אלא שאינם לומדים לעומק את יד ד' הנטויה עלינו, כפי שכתוב בכוזרי, במשנ"ת, ובתלמידי הגר"א כקול התור ועוד, על תחיית ישראל בארצם כגאולה, והמגורים בחו"ל כגלות עצמה. הם טועים בדבר אך דבקים בתורה ובנותן התורה ואינם רשעים ח"ו.

הגאון הרב קנייבסקי זצ"ל (אביו של הגר"ח שליט"א) כתב באגרותיו לאחד השואלים, שאסור לדבר לה"ר על תלמידי חכמים ציונים, משום שודאי אינם רשעים אלא טועים לחשוב שממשלה חילונית היא גאולה (-לדעתו כמובן). ויש להמשיך סברא זו ולומר שכן הדין להיפך.

ובכלל- המגמה החרדית המרכזית בימינו היא בחיבה כלפי עם ישראל וכלפי מה שקורה לנו כאומה, וגם היחס למדינה ולתהליך שיבת ציון מתחזק. את זאת יש להדגיש ולא את החולשות.
הרב זצ"ל כתב בכמה מקומות, וגם אמר בסוף ימיו, שדוקא מתנגדי הציונות, כשישובו להבין את יד ד' בעת הזו של הגאולה, דוקא מהם תצמח ישועה גדולה. זאת משום שהם מבקשים שכל העניין הציוני יופיע בטהרתו התורנית בלי שום סיגים של חילוניות, ולכן ההתנגדות שלהם יש בה עצמה סיוע פנימי לבירור התהליך ולהצלחתו כך שלא ישכח לרגע את מקורו האלקי.

כל טוב

כתבות נוספות