שאל את הרב

ניסיונות מה' - למה צריך לעבור את הדרך הזו

חדשות כיפה חברים מקשיבים 24/12/15 13:39 יב בטבת התשעו

שאלה

היה לנו שיעור בכיתה, המורה לנו כל מיני מסרים על אמונה ועל נסיונות בה' ועלתה לי השאלה, ועדיין לא מצאתי מענה עליה אני ממש אשמח אם תוכלו לענות לי בהקדם!!

השאלה היא כזאת- אם הקב"ה יודע מחשבות כל לב אדם, יודע את כל המעשים שלי ואת כל המחשבות שלי , ומשגיח עליהם באופן פרטי, למה אני צריכה לעבור את כל הדרך הארוכה והקשה הזאתי?! ואת כל הנסיונות הקשים האלה ?!?!?! הרי אם אני אמשיך ככה זה יכול להביא למצב שאנשים יפסיקו להאמין בק"בה ...

אני באמת חייבת מענה על זה, השאלה הזאתי לא יוצאת לי מהראש וזה מעסיק אותי כל הזמן..

הילה

תשובה

שלום הילה יקרה!

מה שלומך?

העלית שאלה חשובה ויסודית מאוד. במיוחד בתקופה האחרונה שאנחנו חווים שוב ושוב מקרים קשים של טרור. שאלתך תופסת אותי היום, לאחר שאתמול התבשרנו על רציחת דפנה מאיר הי"ד מעותניאל ולצערנו אנחנו שומעים שוב ושוב על מקרים שכאלה מצערים עד מאוד. אני מניחה שאת לא מתכוונת רק למקרים הללו, לא חסרים מקרים של קושי וכאב בעולמנו.
נקדים ונאמר [שאנחנו לא יודעים חשבונות שמים.] כפי שאמר היום בעלה של דפנה מאיר הי"ד בלוויה שלה "אבא יקר, איני מהרהר אחריך כמלוא נימה". בגמרא כתוב שהניסיונות-הדברים הקשים שבחיים באים על האדם כדי לכפר על חטאים או כדי להוכיח אותנו. אבל כמו שהגדרת בשאלה יש פה ממד אחר של ניסיון. ההגדרה שלך מעידה על עליית שלב בהבנה של מציאות החיים. את בעצמך מצביעה על הקשיים, לא כ"סתם קשיים" אלא כ"ניסיונות". את בעצמך רואה שהדברים הקשים בחיים באים [לנסות אותנו,] ולא באים "סתם".

מה פירוש לנסות אותנו? מה זה ניסיון?
המילון האינטרנטי "מילוג" נתן את הפירושים האלה למילה ניסיון:
1. ידע מקצועי קודם, התנסות קודמת בתחום שאדם רוכש עם השנים.
2. מבחן.
3. מעשה שתוצאותיו לא ידועות.
ננסה לחבר את ההגדרות הללו לנושא שלנו.
אז בעצם שה´ מעמיד את האדם במבחן שהוא לא יודע אם הוא יעמוד בו או יותר נכון האדם לא יודע אם הוא יעמוד בו. הרי כתבת יפה שה´ יודע כל ואין נסתר מעיניו.
רגע, אז למה ה´ צריך לבחון אותנו?

כאן אנחנו צריכים לפתוח סוגריים חשובים מאוד. חשוב להבין [שה´ לא צריך שום דבר.] אם אנחנו אומרים שהוא צריך משהו אנחנו מאבדים את שלמותו. כל דבר שה´ עושה בעולם הוא בשבילנו, לא בשבילו! הניסיונות לא באים בשבילו אלא בשבילנו- בני האדם. סגרנו סוגריים.
על-פי ההבנה הזו, אפשר לומר שבזכות הניסיונות ניתנת לנו הזדמנות להתקדם קדימה ולעלות עוד שלב באישיותנו. כלומר, במשך החיים אנחנו לומדים ומנסים לפתח את אישיותנו. אך בפועל קל לנו לעשות את מה שנוח לנו ורגיל לנו ולא תמיד מה שנוח לנו הוא זה מה שמקדם אותנו. לכן ה´ בא ושם לנו מציאות שלא נוחה לנו ולא רגילה עבורנו ואומר לנו בעצם "יאללה, תתקדמו! תעלו מעלה, מספיק דרכתם במקום"- מאלץ אותנו להתקדם כביכול. אפשר להגיד חריף יותר שאילולא היו ניסיונות לא היינו מתקדמים, או מתקדמים לאט יותר. [הקשיים מעלים אותנו למדרגה גבוהה יותר ממה שאנחנו.]
מכאן ניתן לומר שבניסיון אנחנו נדרשים להוציא החוצה את הכוחות שצברנו עד עתה- "ידע מקצועי קודם". ניתנת לנו הזדמנות להוציא את כוחותינו הצבורים בתוכנו מהכוח אל הפועל והזדמנות הזו היא מעלה אותנו שלב אחד קדימה.

אם אנחנו משנים את מבטנו על המציאות ורואים כל קושי כניסיון הבא לרומם אותנו, אזי לא נחשוב שה´ לא רוצה שלא יאמינו בו אלא ההפך- הוא מעלה אותנו גבוה יותר מעל למדרגתנו הנוכחית.

מלבד הצד האישי בניסיון, יש צד של הסביבה. כתבת עליו בשאלתך שאנשים יראו שאחרים סובלים ויפסיקו להאמין בה´. אני רוצה להוכיח הפוך-יש צד בניסיון שהוא בחינת "נס להתנוסס"- בחינת דגל. כלומר בעזרת הניסיון מורם דגל מסוים במציאות שהסביבה רואה אותה ולומדת מהדגל הזה. אם ניקח את הדוגמה הטרייה של משפחת מאיר היה אפשר להבחין באמונה הגדולה שהם מקרינים מתוכם ואנחנו, הקטנים, לומדים מהם. ה´ מעלה על נס את האדם כדי שאחרים ילמדו ממנו ויראו כיצד נכון לנהוג. ה"נס" הזה לא מתבטא רק במוות, אלא כל קושי שאנחנו מתגברים עליו הוא בחינת "נס להתנוסס", אפילו אם את חושבת ´מי כבר רואה אותי מתמודדת עם הקושי לקום בבוקר´, תאמיני לי שרואים. כל דבר שאנחנו עושים משפיע על אחרים ועל המציאות. ברור שאנחנו לא נתמודד בצורה מסוימת רק כדי שילמדו ממני אלא הלמידה נעשית כבדרך אגב.

הדברים שכאן הם רק מעט מהים הגדול, את מוזמנת ללמוד את הנושא בצורה מסודרת. יש הרבה ספרים העוסקים בנושאים הללו, למשל "דע מה שתשיב לעצמך" של הרב זאב קרוב, "מצווה ולב" של הרב אלימלך בר שאול.


מוזמנת בשמחה להמשיך, לשאול ולהתדיין במייל שלי או דרך האתר.

שנדע להפוך כל קושי לניסיון ונצליח להרים אותו כמה שיותר גבוה.

בהצלחה רבה,
הרבה שמחה וטוב,
רינת rinathaber@gmail.com .

כתבות נוספות