שאל את הרב

המינוח "מסיני" משה קבל תורה מסיני או בסיני?

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 23/12/15 13:55 יא בטבת התשעו

שאלה

לכבוד הרב עוזיאל שלום,

נשאלתי ולא ידעתי לענות:

למה אנחנו לומדים שמשה קיבל תורה מסיני - from Sinai - ולא בסיני - at Sinai, דווקא?

כנ"ל לגבי "הלכה למשה מסיני" (שבו "מסיני" דווקא נראה מתאים יותר מבמקרה שלעיל).

תודה!

תשובה

ב"ה


שלום.

1) מסיני ניתנה למשה התורה (at Sinai) זה לא נאמר אלא משה קיבל תורה ע"י הקב"ה
2)הקב"ה מסר התורה למשה בסיני גם לא נאמר אלא משה קיבל תורה בהר סיני ע"י הקב"ה ומסרה ליהושוע.
להושיע לנו מי הוא הנותן ומי הוא המקבל. להציא מליבם של מינים שיאמרו משה הוא הנותן) לכן מברכים בברכת התורה ["אשר נתן לנו ...ברוך אתה ה' נותן התורה"]
3)הקב"ה היה על הר סיני ושכן על ההר ענן וההר נקרה בשם ה' ולכן משה קיבל תורה מהק"ה שנגלה על הר סיני. כלומר שם עצם ולא שם המקום.

4)ואני מצרף לך עוד 7פירושים שכתב בספר מרכבת המשנה על פרקי אבות:

והנה מעלת הנותן ומעלת המקום למדנו אותו ממה שאמר [מסיני]. והנה קודם יש לבאר על מה ששאלנו, [מה ענין אמרו מסיני ולא אמר בסיני]?

יש מי שפירש שזה המ"ם היא במקום בי"ת כמו כי מציון תצא תורה (ישעיהו ב, ג), שפירושו בציון.

ויש מי שפירש מסיני, מהש"י הנגלה בסיני.

[והטעם שאמר מסיני, שאם היה אומר משה קבל תורה בסיני היה נראה שכל התורה קבל בסיני, ואינו כן, שהרי קבל באהל מועד ובערבות מואב ובמרה. והטעם שזכר סיני יותר מכל המקומות, לפי ששם הוא העיקר ושם ניתן הרוב.]

ועוד, להורות שבחר הב"ה בסיני יותר מכל שאר ההרים, כמו שדרשו ז"ל (ב"ר צט, א) על פסוק למה תרצדון הרים גבנונים ההר חמד אלהים לשבתו (תהלים סח, יז), שכל ההרים הגבוהים, וזהו פי' ג בנונים, היו מצפים ומרצדים, וזהו פירוש תרצדון, שרצו שישרה הב"ה שכינתו ותורתו עליהם. השיבם מרע"ה וכי בשביל שאתם גבוהים ישרה הב"ה שכינתו עליכם, כבר ההר חמד אלהים לשבתו מששת ימי בראשית, כאמרם ז"ל מיום שנברא העולם לא זזה שכינה מהר חורב. ועוד פירשו במדרש (ב"ר שם), שכל ההרים הם כבעלי מומים בפני הר סיני, וזהו פי' גבנונים מלשון או גבן או דק (ויקרא כא, כ).

ויש מי שפירש שטעם אמרו מסיני ולא אמרו בסיני, שאם היה אומר בסיני היה צריך להזכיר ממי קבל, והיה נכנס לנו בזה ספק שמא קבלה ע"י מלאך, או ע"י שמיעת קול כשאר הנביאים. אך עתה שאמרו מסיני, למדנו שמשה בעצמו קבלה מהש"י בלתי אמצעי, כאמרם ז"ל ויקרא אל משה וידבר ה' אליו מאהל מועד (ויקרא א, א), שאם היה אומר באהל מועד היה נראה שהיה ע"י אמצעי, אמנם עתה שאמר מאהל להורות שלא היה ע"י אמצעי.

וי"מ שמסיני הוא מפי הגבורה, והנה סיני עולה עין, וזהו הב"ה, שהוא עינו של עולם, וזהו (כי) [אשר] עין בעין נראה אתה ה' (במדבר יד, יד).

וי"מ שמ"ם מסיני הוא מ"ם הסבה. והנה זה או מצד צניעותו במראה הסנה, או מצד התבודדותו וישיבתו בהר ארבעים יום וארבעים לילה.

עוד יש לצרף פירוש אחר, שסיני עולה סלם (בראשית רבה סח, יב). והוא שבא להודיענו שלא עלה למדרגת הנבואה עד שעלה בסלם החכמות. והיה שלם בטבעיות והוא עולם השפל, ובעולם האמצעי והיא חכמת התכונה, ואח"כ עלה לחכמת האלהות. וזהו סוד והנה סלם מצב ארצה (בראשית כח, יב) כנגד עולם השפל, וראשו מגיע השמימה, כנגד עולם הגלגלים, והנה מלאכי אלהים כנגד עולם המלאכים, והש"י למעלה מהכל.

אמנם הפירוש המקובל כבר כתבתי אותו בספר צפנת פענח שסיני עולה קל, והוא הש"י המתגלגל בצרופו ע"ב ואותיות הצירוף עולים ק"ל. וזהו הנה ה' רוכב על ע"ב ק"ל (ישעיהו יט, א), והכל ענין אחד, הנה נתבארו כל התנאים."


בחר לך פירוש מתאים בהתאם למי שאתה מדבר איתו וששאל אותך ותשיב לו כלבבו וכדעתו.

בהצלחה,

עוזיאל אליהו,

.

כתבות נוספות