שאל את הרב

מהי הבריאות על פי התורה?

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 23/12/15 08:05 יא בטבת התשעו

שאלה

שלום לרב בזמן האחרון מתרבים תוכניות טלויזיה וגם רדיו שמדברים על תזונה נכונה ועל בריאות את זה לאכול ואת זה לא לאכול וכל אחד אומר משהו אחר וסותר את דברי השני. אני מבולבלת ! מה הדעה הנכונה על פי התורה בנוגע לבריאות?

מיכל ממן מגבעתיים.

תשובה

ב"ה

שלום.

את שואלת שאלה רחבה ואשתדל לענות בקצרה.

הרמב"ם כתב כי המילה בריאות הינה ראשי תיבות של המילים:[ " בולם רוגזו יפחית אוכלו ויגביר תנועתו "
]על מנת להיות בריא יש לפעול על פי הכללים האלו יום יום. אנסה לבאר לך אותם בקצרה.


[בולם רוגזו]
הרוגז מייצג את הרגשות השלילים הקיימים באדם והם 6 עיקריים קפ"ד כע"שׂ [(קנאה ,פחד,דאגה, כעס,עצב, שנאה) ] ובשעה שקיים באדם אחד מן הרגשות האלו הרי שליבו הוא "לב רגז" שאר הרגשות השליליים הינן ענפים והסתעפיות מ6 הרגשות הראשיים שהם השורשים לכל. ובשעה שהאם מזין את נפשו באחד מהרגשות השליליים הרי שארס ורעל גדול מתפשט בגופו והוא מתחיל להרגיש לא טוב ולחוש את אבריו החיצוניים והפנימיים כואבים. הרעל הנפשי משפיע באופן ישיר על הגוף ואם האדם נמצא ב" סטרס" ובמתח גבוה דבר זה יכול לשבש ולפגוע במערכת החיסונית .על כן בלימת הרוגז היא הצעד הראשון לבריאות . עד כאן כתבתי לך בבחינת ["סור מרע" ].


[ה"עשה טוב"] הוא לאכול בשמחה ובאהבה את האוכל.החכם באדם שלמה המלך בספר קהלת פרק ט כותב [" לֵךְ אֱכֹל בְּשִׂמְחָה לַחְמֶךָ וּשֲׁתֵה בְלֶב טוֹב יֵינֶךָ " ] כשאדם אוכל את מאכליו בשמחה ובטוב לבב הרי שהרגשות החיוביים שהם שמחה, ואהבה גורמים לאדם לאכול באופן רגוע ולשים לב למאכ"ל [(מה אתה אוכל? ,איך אתה אוכל?, כמה אתה אוכל?,למה אתה אוכל?)] הנכנס לפיו. [המודעות למאכ"ל הינה הבריאות בעצמה.]
ברור לך שאם אתה אוכל את האוכל שלך מתוך כעס ועצבים אתה אוכל ללא הבחנה אוכל לא בריא ובכמות לא פרופורציונאלית. ואם אתה אוכל מתוך אהבה ושמחה הרי שהמודעות הזו גורמת לאכילה רגועה ולעיכול נוח.

[יפחית אוכלו]

כתב הרמב"ם בספרו הי"ד החזקה בהלכות דעות פרק פ הלכה ב
"לא יאכל אדם עד שתתמלא כריסו אלא יפחות כמו רביע משביעתו" ומקור דבריו מהתלמוד הבבלי במסכת גיטין דף ע עמוד א ומשמעות הדברים שיש לאכול בכמות של 3/4 מיכולת הקיבול וזאת על מנת שלא להעמיס עומס יתר על מערכת העיכול .אנו יודעים שלוקח כ20 דקות עד שהאדם מרגיש תחושה של שובע ועל כן האכילה האיטית יכולה לגרום לאדם להינות ממה שהוא אוכל ולחוש תחושת שובע גם אם נשאר רווח של 1/4 מיכול הקיבול. (העצה לכך היא להניח את המזלג על הצלחת בין אכילת ביס לביס ).
עניין זה זקוק לתשומת לב מיוחדת מפני שבדורנו יש שפע גדול של מאכלים ונפשו של האדם מתאווה "לאכול" את הכל. ועומס יתר בכל ארוחה עשוי לגרום לאדם תשישות,עייפות וחוסר תפקוד. האוכל "המיותר" שאם אוכל נאצר בגוף בצורה של שומנים ורעלים העלולים להזיק.


[יגביר תנועתו]
התנועתיות שכוללת בתוכה ריצה, הליכה, התעמלות גורמת לתפקוד תקין של כל מערכות בגוף ולזרימת הדם באופן תקין. התנועתיות גורמת להזעה שזה ניקוי של הגוף מהרעלים הנמצאים בו .על פני שטח העור שלנו יש בין 2 ל5 מיליון בלוטות זיעה . בלוטות אלו מפרישות את הרעלים ופולטות אותם החוצה. ולכן נפסקה ההלכה בתלמוד הירושלמי במסכת תרומות פרק ח " כל זיעה היוצאת מהאדם היא סם המות חוץ מזיעת הפנים " וכך פסק הרמב"ם בספרו היד החזקה הלכות שמירת הנפש פרק יב.


שיהיה בהצלחה,


עוזיאל אליהו,

.

כתבות נוספות