שאל את הרב

פעולה מעורבת או נפרדת על שמירת נגיעה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 14/12/15 15:52 ב בטבת התשעו

שאלה

שלום רב

אני מדריך של שבט הרא"ה (כיתה ח') המדריכה שמדריכה איתי במקביל את הבנות הציעה לעשות פעולה מעורבת על שמירת נגיעה הייתי רוצה לדעת מה דעתך בנושא האם עדיף מעורב שהם יקשיבו יותר או שזה יצור דווקא בעיות

בתודה מראש

תשובה

לק״י

שלום לך!
השאלה שלך גדולה שנוגעת בכל כך הרבה תחומים אפשריים-הדרכה מעורבת, מה לעשות עם כל השבט ומה לא וכמובן גם שמירת נגיעה.
עצם זה שאתם בכלל רוצים בזה זה דבר מדהים זה חשוב, במיוחד בדורנו שבו לא תמיד כל כך מקפידים על זה ולא תמיד מבינים את זה ועוד יותר מזה-מתקשים בזה.

בשביל לענות על השאלה אני חושב שצריך להשתמש בכלי, די נפוץ, שבחינת הנקודות החיוביות והפחות בכל צד ומתוך כך לבחור.
אני חושב שזה במיוחד חשוב פה כשניתן עצה על בסיס הסתכלות כללית של הנוער של היום ולא מתוך היכרות אמיתית ומעמיקה עם השבט שלכם שכמובן יכול לשנות את כל התמונה מקצה לקצה.
לדוגמא: אם מדובר בסניף שהחניכים רוצים לדעת את זה מצד הלימוד זה עניין אחד, אבל אם זה חניכים שזה כבר נושא אצלם ונקווה שזה נגמר רק בנגיעה קלה זה עניין אחר.
מראש חשוב להדגיש שלא נביא את כל החיוביות שיש בכל צד וגם לא את הצדדים הפחות חיוביים, רק כמה.

[למה לעשות מעורב?]
לפעמים חשוב ששל השבט יהיה בדיוק את אותו מסר כדי שאחרי זה, כשהם ידברו בינם לבין עצמם הם לא יתחילו להתבחבש בתוך כל אותם סיבות הגיוניות ותשובות למה זה חשוב לשמור מלגעת ומתוך זה ׳יפסקו׳ לעצמם אם זה רלוונטי או לו.
מה שנקרא בשפה מקצועית - חזית אחידה.
אז למה לא?
נראה לי אחד מהדברים הכי חשובים זה לראות את הנולד. לא פעם, במיוחד בנושאים כאלה, עוד יותר מיוחד בגיל הזה, זה מביא לצחוקים, דאחקות ועוד כל מיני שטויות תוך כדי הפעולה / מערך ואז אני יוצא שהנושא ״נשרף״ כי כבר דברתם אליו, לכן לא תוכלו לחזור אליו, וגם לא ממש תדברו על זה ומה שייזכר זה את זה לא מה שרציתם.

[למה לעשות נפרד?]
נראה לי שהנושא, לא רק שמירת נגיעה אלא כל הנושא של בינו לבינה, הוא נושא רגיש ובאמת לכל אחד המינים יש הסתכלות אחרת לכן אולי דווקא בנושא הזה, גם במקרים שהשבט מעורב, שווה לעשות פעולה / מערך בנפרד כדי לאפשר את היחודיות של כל אחד מהמינים להתבטא.
אז למה לא?
יש פה תהליך התבגרות משותף גם לבנים וגם לבנות ומתוך זה הבנים יכולים להאיר באור אחר דברים שבנות לא רואות והבנות יכולות להאיר באור אחר דברים שבנים לא רואים ודווקא השיח המשותף הוא זה שיכול להעמיק את זה ולגרום לזה ולעזור לזה להיות מובן עוד יותר.

[פתרונות]
1. אולי נכון אז לעשות הכנה מקדימה לבנים ולבנות כדי שמדברים ואז הולך לדבר ולהגיד להם שהנושא הזה הוא נושא רציני וכולנו יודעים שזה בוער בשטח (למה כן למה לא אבל אני רוצה) ועוד יותר לתת דגש שחשוב לשמוע את היחודיות של כל איד מהמינים במהלך הפעולה / מערך יהיה בלי״ץ - בלי ציניות.
2. לחשוב ביחד, מדריכים ומדריכות (נושא אחר איך, כי גם בזה צריך להיזהר!) ואז להעביר את זה המדריכות לבנות ומדריכים לבנים.
אלו שתי פתרונות וכך פותרים את כל הבעיות אבל זה דרך להראות איך שאפשר לפתור כל דבר עם רק רוצים.

[אז מה בתכל׳ס?]
זה כבר החלטה שלך, אבל אולי הכלי הזה יכול לעזור.
אישית, אני חושב שיותר שככלל עדיף לדבר על זה בנפרד כי זה יוצר אווירה אחרת, שיתוף מסוים שנאבד בכל המבוכה כשמדברים על זה ביחד.
אבל, וזה חשוב, כמו שאמרנו זה יכול, במקרים מסוימים, להשתנות משבט לשבט.
הרבה הצלחה וישר כח על השאלה,
נתנאל
Netanelweil@gmail.com

כתבות נוספות