שאל את הרב

מספר שאלות בנוגע להנאה מנרות חנוכה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 14/12/15 11:04 ב בטבת התשעו

שאלה

שלום רב לרב,

א. בימינו המצלמות 'יודעות' לזהות את עוצמת התאורה באובייקט המצולם ובהתאם לכך 'להחליט' לבד אם הן מפעילות פלש או לא.

האם אין בכך איסור הנאה מאור הנרות? הלא אלמלא אור הנרות או אם רק השמש היה דלוק, המצלמה קרוב לוודאי הייתה מפעילה פלש (בחושך). האם יש להפעיל פלש באופן ידני במקרים כאלו או שאין בכך צורך?

ב. הסתמכות על השמש בקריאה לאור הנרות, האם לכתחילה או בדיעבד? כלומר האם מותר לקרוא ולהסתמך על אור השמש, או שיש להימנע ורק אם שכח וקרא מניחים שהסתמך על השמש?

ג. ברשותנו חצר די חשוכה אם לא מפעילים תאורת לילה. האם יש מקום להדליק את תאורת הלילה בזמן שהנרות דולקים על-מנת שמי שיעבור בשביל לא ייהנה, גם אם לא במתכוון, מאור הנרות? אם תשובת הרב חיובית, האם הדבר נכון גם אם כתוצאה מהדלקת תאורת הלילה (פרוז'קטורים) נפגמת האפשרות לראות את הנרות למרחק (פרסום הנס)?

על אף שלהשנה זה כבר לא אקטואלי, חלק מהשאלות עלו במסגרת דיון משפחתי, ונשמח לשמוע את תשובת הרב בכל זאת.

תשובה

שלום וברכה

אלו שאלות יפות ומעניינות. מטבע הדברים, אפשר שתהיינה בהן דעות שונות, ואכתוב את מה שנראה לי:


א. שאלת ההנאה מנרות חנוכה תלויה גם בהתכווננות, לאמור: אם אכן הייתה התכוונות שלא יידלק הפלש במצלמה בשל נרות חנוכה – זהו שימוש בהן, שאינו פחות מסוגיית הגמרא בדבר הרצאת מעות ליד נר חנוכה. ברם, בשל העובדה שהמצלם אינו מתחיל לחשב את השימוש באור אם לאוו, והכל נעשה באופן אוטומטי – אין בזה שימוש מכוון בנר, וממילא אין צורך לחשוש לכך.
ב. אינני חושב שבכלל מותר להשתמש בנרות החנוכה, גם אם יש שמש. השמש אינו הופך את השימוש בנרות חנוכה למותר, שכן על אף שאורו קיים – בוודאי שהנרות מוסיפים אורה, ואם כן למה שזה יהיה מותר. יסוד דין השמש בגמרא הוא רק כדי שיהיה ברור שהנרות האלה הם נר חנוכה, כי הדליק גם נר לצורכו (השמש), אולם זה לא מתיר את הקריאה לאור הנרות.
ג. הגיוני מאוד לטעון כי יש להדליק את אור הפרוז'קטור, לאור מה שכתבתי בסעיף הקודם, לאמור: החשיבות של הנכחת העובדה שהנרות האלה הן נרות מצווה ולא נרות לשימוש, כאמור לאור סוגיית הגמרא. העובדה שזה פוגע ביכולת ראיית הנר למרחוק אינה רלוונטית, שכן קודם כל יש לדאוג לכך שהנר יוכר כנר חנוכה בלבד, ולא לצורך שימוש בהליכה בחצר.


כל טוב

כתבות נוספות