שאל את הרב

שאלות במסכת ברכות

חדשות כיפה חברים מקשיבים 27/11/15 15:52 טו בכסלו התשעו

שאלה

שלום רב!

רציתי לברר כמה תשובות בנוגע למסכת:

1.בדף ז א- כתוב שהקב"ה מתפלל ומניח תפילין ורציתי לשאול איך הוא יכול כי הרי אין לו דמות גוף.

2.בהמשך כתוב שהוא מבקש מישמעאל שיברך אותו ושאלתי היא: מדוע הוא מבקש מבן אנוש שיברך אותו? ולמה דווקא מישמעאל בנו, הרי הוא לא שייך לעם ישראל והוא מבקש שיברך אותו בשביל עם ישראל.

3.באחד הדפים כתוב שאליהו הנביא הורג מישהו שהיה נדמה שמתפלל לאלילים ורציתי לשאול למה הוא הרג אותו? האם זה לא נוגד את לא תרצח?( אין בכוונתי לזלזל באליהו הנביא, חס וחלילה רק רציתי להבין)

תודה מראש, סליחה על הכתיבה המרובה.

תשובה

ישר כח על השאלות המעניינות...
אני אנסה להסביר לפי ביאור הרב קוק - עין איה (מומלץ ללמוד עם פירוש זה...)
צריך להדגיש שכמובן שאין לקב"ה גוף או דמות הגוף, ובכל מקום בתורה או בחז"ל שבו כתוב דברים שמהווים הגשמה לקב"ה הכוונה בדרך משל.
אסביר את המשלים שבדברים:
1. הקב"ה מתפלל - אדם שנגזר עליו משהו מסויים, הוא מנסה לשנות את הדבר, איך? על ידי התפילה, האדם מעלה את עצמו ואת כל העולם, ואז הגזירה עליו כבר לא רלוונטית. זו תפילה של האדם, מהי תפילה של ה´? ה´ מתפלל הכוונה שהוא עושה שאנשים האמורים לקבל משהו שלא לפי הסדר הרגיל, יקבלו אותו בכל זאת כמחווה, וזאת משום שה´ פועל בעצמו את פעולת התפילה לפעמים - כלומר, נותן לאנשים דברים שלא מגיעים להם.
לגבי התפילין - הגאונים אמרו שהכוונה שהקב"ה נגלה לנביאיו כאילו הוא איש עם תפילין שכתוב בהם כך, והכוונה היא שכמו שאנחנו מניחים תפילין על מנת שנדבק ונתאחד עם הקב"ה כך גם הופעת הקב"ה בעולם היא דרך עם ישראל, ולכן הקב"ה כאילו מניח תפילין שכתוב בהם ´מי כעמך ישראל´ כלומר, שהקשר של ה´ לעולם הוא דרך עם ישראל.
2. לגבי ישמעאל - לא מדובר כאן על ישמעאל אחי יצחק, אלא על רבי ישמעאל שעליו מסופר הסיפור.
לגבי הברכה - אין הכוונה בברכה שהוא מברך את השם שיקרה לו משהו כזה או כזה, כמו שאדם מברך את חבירו ומאחל לו שיקרה לו דבר טוב, אלא הכוונה היא כמו שאנחנו מברכים ומהללים את השם, בתפילה ובברכות, כך הקב"ה ביקש ממנו שישבח אותו ויברך אותו, גם הברכה שהוא מברך אותו היא ש´יכבשו רחמיך את כעסך´ כלומר, שה´ ירחם על עם ישראל. והברכה, למרות שהיא ברכת הדיוט היא משפיעה בעולם, והיא גורמת לכך שיהיה פחות חרון אף גם אם יש דברים רעים שעם ישראל עושה.

3. אני לא כל כך יודע למה אתה מתכון (במסכת ברכות?), אולי לגמרא בנח עמוד א שם מוסבר שהוא העיד על מישהי שהתחתן עם גויה, שהוא בא על חמורה, אבל שם דווקא הוא מת בגלל דין רודף, אז אני לא כל כך יודע על מה אתה מדבר. בכל אופן כל אדם שמשתחווה לפסל דינו מיתה, וזה לא סותר את ´לא תרצח´ מכיון שזה הציווי של התורה.
בברכה
עקיבא
akiva.ka@gmail.com

כתבות נוספות