שאל את הרב

קדיש "בהתנדבות"

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 14/11/15 23:21 ב בכסלו התשעו

שאלה

חמותי נפטרה השבוע. אישה לחלוטין ללא כל זיקה למסורת. גיסי כמובן איננו אומר אחריה קדיש, אך לטענתו גם אין טעם שמישהו אחר יאמר קדיש אחריה כי היא לא רצתה בכך, הוא לא רוצה בכך, הוא לא רוצה להפוך מישהו לשליח כדי שיאמר קדיש אחריה.

אני אמרתי קדיש במהלך השבעה, כי נראה לי לא סביר שאפילו בימים אלה לא יגידו אחריה קדיש. השאלה היא אם בתנאים אלה יש טעם שאמשיך להגיד קדיש במשך השלשים או אף 11 חודש.

תודה

תשובה

בס"ד
שלום רב,

כאשר נשמתה נמצאת במרומים וודאי יהיה לה נחת גדולה שיאמר עליה קדיש.

לעניין פרטי ההלכה, להלן מתוך הפסיקה של הרב אליעזר מלמד:

איש או אשה שנפטרו ולא זכו להניח אחריהם בן, או שיש להם בן אבל אינו ירא שמים ואינו בא לבית הכנסת לומר אחריהם קדיש, אם יש להם נכד ירא שמים – יאמר הנכד במשך כל השנה את הקדיש. ונכד מהבן קודם לנכד מהבת. ואם אין להם עדיין נכד ויש להם חתן, יאמר החתן קדיש. והנכד או החתן רשאים לומר קדיש כאשר אחד מהוריהם נפטר, או כשהוריהם מסכימים שבנם יאמר קדיש. אבל מי שהוריו מקפידים עליו שלא יאמר קדיש בעוד שניהם חיים, לא יאמר קדיש על סבו או חותנו.

וכשאין לנפטר חתן, יאמר האב על בנו קדיש. וכשגם אביו נפטר, יאמר עליו קדיש אחיו או אחיינו.

וכשכל הקרובים הללו אינם יכולים לומר אחריו קדיש, ישכרו מכספי ירושתו אדם ירא שמים שיאמר אחריו קדיש. וטוב לשכור מי שעוסק בתורה. ואם יש במשפחתם מי שעוסק בתורה, הוא קודם לאדם זר. ויש חשיבות לתשלום עבור הקדיש, כדי להבטיח את קיום אמירתו. ועוד, שאם ישלמו למי שעוסק בתורה או לעני מטופל בילדים, תתווסף לנפטר על ידי כך עוד זכות.

מתוך
http://ph.yhb.org.il/02-04-08/

כתבות נוספות