שאל את הרב

להרגיש את הרגשת השבת

חדשות כיפה חברים מקשיבים 27/10/15 22:12 יד בחשון התשעו

שאלה

היי, אני בת שירות וחוזרת הביתה לשבתות. לאחרונה התחזקתי ואני מרגישה שאני לא נמצאת ברמה הרוחנית של בני הבית - מה שמביא אותי לצער ולהתרחקות מהם. לא כיף לי לחזור הביתה לשבת. האם חיפוש מקום אחר, שיכיל אותי יותר מבחינה רוחנית זוהי בריחה או פתרון לסיטואציה? אני אגיע הביתה לבקר, אבל לא ליותר מידי זמן כי אני רוצה לבנות את עצמי מבחינה רוחנית והמשפחה בבית מורידה אותי ומחזירה אותי להתחלה..

מה לעשות? ואם לחפש מקום, למי לפנות?

תשובה

שלום, חן יקרה!

משמח לשמוע על הרצון שלך להתחזק ולעלות מעלה מעלה, גם כשאת נמצאת במקום של נתינה אינטנסיבית. דעי לך שזה לא ברור מאליו שאת רוצה להתקדם בעבודת ה´ תוך כדי שירות, הרבה פעמים כשאנחנו בנתינה אנחנו שוכחים את עצמנו ושוכחים להתקדם בעבודה העצמית שלנו, מאחלת לך שתמשיכי עם הרצון הזה ותעלי מעלה מעלה לצד העשייה המשמעותית שאת עושה.

תראי, אני מבינה שאת רוצה מקום שיותר יתאים לך רוחנית בשבתות. אפשר למצוא מקומות כאלה, משפחות בגרעינים תורניים או סתם משפחות שאת מכירה והן ישמחו לארח אותך, זה אפשרי. ואם את רוצה תוכלי לכתוב לי למייל וננסה למצוא משפחות מהסוג הזה.
אבל, יש משהו בבית של כל אחד מאיתנו, שעושה משהו אחר, בית תמיד נשאר הבית שלנו, המשפחה שלנו, גם אם הוא לא תואם את מי שאנחנו עכשיו, בבית האווירה היא אחרת. אין תחליף לבית שלנו ולמשפחה שלנו. אבל את אומרת, הבית שלי הוא סבבה אבל הוא מוריד אותי בעבודת ה´. על כן,, אפשר להציע כמה רעיונות לשבת קדושה כשהסובבים אותי לא כ"כ רוצים להרגיש את קדושת השבת. נחלק את הרעיונות לפן המשפחתי, החברתי והאישי.

בפן המשפחתי.
את יכולה לנסות בעדינות ובזהירות [לשנות את האווירה בבית בשבתות, אם זה בסעודות ואם זה בכלל בכל השבת.] לא מדובר במשהו דרסטי וגדול שמן הסתם תרגישי לא נעים בו אלא אני מתכוונת להציע תוך כדי שיחה בארוחה ´אולי נשיר משהו?´ או להעלות תוך כדי שיחה שאלה שעלתה לך מהפרשה או סתם שאלה שחשבת עליה בזמן האחרון. לא בבומבסטיות אלא תוך כדי שיחה על הא ודא. חשוב שתהיי מוכנה לקבל הערות והארות, כמו ´יאללה, מה הקטע שלך?´, כך שתהיי מוכנה עם תשובה להקנטות הללו, למשל ´כן, זה חשוב לי´, כמובן את לא חייבת לענות להקנטות הללו, רק אם את רוצה אבל חשוב שתהיה לך תשובה לעצמך, למה את רוצה את השינוי הזה, כדי שלא יורידו לך את הרצון הטוב שלך להתקדמות ותהיי בטוחה בעצמך ובצעדים שתעשי.
לרוב שינוי קטן יכול לשנות אווירה שלמה, ולכן אני ממליצה לך לנסות להוסיף משהו קטן ואולי הוא זה שיעשה אווירה שונה ויותר שבתית.

בפן החברתי.
אני לא מכירה אותך ואני לא יודעת מה מצב החברתי במקום מגורייך. הרבה בנות בגיל הזה נוהגות לצאת עם חברות או להפגש במקום מסוים במהלך השבת. אם גם את נפגשת עם החברות, אולי אפשר [במהלך השיח החברתי לנסות להעלות דיון מסוים או ללמוד ביחד משהו על הפרשה או ספר שמעניין אתכן]. זאת כדי שהמפגש החברתי הזה יהיה מתאים יותר לשבת וירומם אתכן וחלילה לא הפוך. את יכולה גם לקחת חברה אחת ולהציע לה ללמוד יחד בזמן קבוע בשבתות משהו שמעניין אתכן. לימוד בחברותא הוא לעיתים משמעותי יותר מללמוד לב.

בפן האישי.
את יכולה לחשוב על דברים [שתעשי עם עצמך על מנת להפוך את השבת שלך בבית למרוממת יותר.] רעיון אחד שעולה לי כעת הוא [ללמוד על הפרשה,] יש היום הרבה ספרים נגישים מאד על פרשיות השבוע, למשל, שיחות הרב נבנצאל, מעט מן האור של הרב חנן פורת, אגדה ופרשה של הרב נעם פרל, לרב קרליבך יש גם שיחות על פרשיות השבוע ועוד רבים וטובים. בנוסף לכך, את יכולה ללמוד נושא שמעניין ומעסיק אותך שלא קשור לפרשה, אמונה, מידות וכו´. כספר מומלץ ביותר אני ממליצה לך בחום את מסילת ישרים, מדריך אותנו בדרך מאד יסודית וברורה להיות עובדי ה´.
רעיון נוסף, את יכולה גם לנסות [להתעסק פחות עם דברים שגורמים לנו להרגיש הרגשת חולין,] כמו עיתונים, שמפריעים לנו להתקדש מקדושת השבת.

כמה נקודות לסיום. אחת, כדאי שתבררי עם עצמך [מה את רוצה להשיג בשבת, מה האווירה שאת רוצה להרגיש בשבת ועם מה את רוצה לצאת מכל שבת], ומהבירור הזה תנסי למצוא דרכים שמתאימות לך ומביאות לידי מעשה את הרצונות הללו.
שנית, חשוב שתדעי שתהליך כזה שאת מעוניינת לעשות, לא קורה בשבת אחת או בשתי שבתות, אלא לאט לאט השינוי קורה, [אם תתמידי במה שאת מחליטה אני חושבת שתוכלי להרגיש את השינוי]. עם סבלנות וסובלנות כלפי עצמך ואחרים.
שלישית, ברור שהבחירה להיות בשבת בבית יכולה להתלוות לקשיים מסויימים. לכן אנחנו אנשים גדולים ולא קשורים בחבל לבית, ויכול להיות שפעם בכמה זמן, נמאס לך ואת רוצה לשנות אווירה אז את נוסעת לחברה, לדודים, נשארת בדירה עם חברות או מביאה חברות הביתה, זה לגיטימי לחלוטין! אין לנו כוח אינסופי להתמודד תמיד עם מציאות שלא קלה לנו ויכול להיות שיש מקרים שנבחר להתמודד בדרך קלה יותר, [זוהי לא בריחה אלא דרך התמודדות אחרת.] כמובן שחשוב לא לוותר בכלל על השבתות בבית כמו שכתבנו בהתחלה אבל מידי פעם את יכולה להקל מעל עצמך ולמצוא פתרונות אחרים משבת בבית

מאחלת לך שבתות שמחות ומרוממות ותעלי בעזרתן מעלה מעלה.


מוזמנת לשתף, לשאול ולהגיב על הנאמר כאן במייל שמופיע למטה או באתר שלנו.

הרבה שמחה וטוב,
רינת rinathaber@gmail.com.

כתבות נוספות