שאל את הרב

חתונה כדת משה וישראל ללא רישום ברבנות

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 27/10/15 10:26 יד בחשון התשעו

שאלה

שלום כבוד הרב,

הכרתי בחורה בעלת יראת שמים ומידות טובות וברצוננו להקים בית בישראל.

רציתי לברר איך ואם ניתן לעשות קידושין ונישואין כדת משה וישראל ללא התערבות של מוסד הרבנות.

למיטב הבנתי אין שום חיוב לממסדיות, מדוע צריך להציב בירוקרטיה ותשלומים כחוצץ ביני לבין עבודת השם בחיי ועוד ברגע חשוב כמו זה, שהרי אמון אני לכך שהכל יעשה כהלכה.

ידוע כי אין לעשות התורה קרדום לחפור בה

כפי ששמעיה אומר במסכת אבות:

אהוב את המלאכה ושנא את הרבנות

אשמח לדעת מהן האלטרנטיבות (היהודיות!) העומדות לפני בעזרת השם.

בתודה ובברכה

תשובה

שלום וברכה

ראשית, ברכת שמיים עליכם, וראו טוב בחייכם.

חתונה בישראל היא בראש ובראשונה ברית בין שני בני הזוג, וליבת החתונה מתרחשת במקום הזה. ברם, יש בה גם עניין קהילתי – אתם גם מצטרפים לקהילת שלשלת הדורות בישראל, ולמשפחתיות הלאומית שלנו, וממשיכים את כלל ישראל. בשל כך, כבר ההלכה הקדומה קבעה שיש משמעות קהילתית לנישואין, וקבעה כי יש צורך בעשרה אנשים לצורך חופה וכדו'.
לא זו בלבד, אלא שלקהילה יש מעמד חשוב נוסף, והוא במניעת תקלות היכולות לנבוע ממצבים בהם זוג התחתן כדת משה וישראל, אלא שלצערנו הגדול ארעו תקלות (יבום, גירושין, תאונות וכדו'), ואז יש סכנה גדולה לאנרכיה גדולה בעם ישראל אם הנישואין לא יהיו מוסדרים.
זו לא בירוקרטיה. זו לאומיות.
ועל כן, לא נכון לנסות להקים בית בישראל בלוא משמעות קהילתית, שכיום מייצגת אותה הרבנות, אלא ללכת אמנם בדרככם, ולהעמיד במוקד את הקשר ביניכם, ובד בבד להירשם ברבנות כפי שצריך (גם אנחנו רבני צהר הרושמים לנישואין עושים זאת במסגרת הרבנות הראשית לישראל ולא בניגוד לה), ועל ידי כך לזכות בכל המשמעויות של הקמת בית בישראל.


כל טוב

כתבות נוספות