שאל את הרב

שאלה מאוד דחופה בנושא הכתובה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 27/10/15 03:01 יד בחשון התשעו

שאלה

שלום רב...

אני גר בניו זילנד רחוק מישראל ואין אף אחד שיכול לענות לי על השאלה, אין פה הרבה יהודים. במיוחד לא מישהו שיכול לענות לי על השאלה הזאת.

לפני חצי שנה התחתנתי, ולפני כמה ימים הכתובה נקרעה לחתכים גדולים. בגלל שאנחנו עניים לא יכולתי לשמח את אישתי כמו כל הכלות בשמלת כלה וחתונה מפוארת והדבר היחידי שיכולתי לשמח אותה זה הכתובה עצמה והתאריך עצמו. כשחתמנו על הכתובה השארנו עותק ריק (את אותה כתובה בדיוק רק בלי החתימות של העדים בלי הרב והתאריך ובלי מקום בצד שכתוב עותק). השאלה שלי אם אני יכול לגשת לרב ולאותם עדים ולהחתים אותם על אותו התאריך. זה מאוד חשוב לי כי אם זה לא יהיה אותו תאריך כל פעם שהיא תזכר בחתונה היא תרגיש צער בלב על שהחתונה לא היית לה אפילו שמלת כלה וחתונה מאוד ענייה והכתובה זה הדבר היחידי שמשאיר זכרון טוב מהחתונה. האם אני יכול להחתים את אותם עדים אותו רב ואת אותו תאריך? זה מאוד מאוד חשוב.

תשובה

שלום וברכה

אני מצטער שלא עניתי מיד.
יש נוסח של כתובה "דארכסא" למצבים אלה.
הנוסח הזה אכן אינו מזכיר את תאריך החתונה המקורית, אולם אין איסור להוסיף אותו.
אני מציע כי תלך לרב והוא יוסיף לכתובה גם את התאריך המקורי של החתונה, וכך גם תהיה כתובה כשרה שמייצגת את יום החתימה החדש, וגם את התאריך המקורי.

כל טוב

מה דהוית קדמנא ____________בשבת ____________לחדש שנת חמשת אלפים ושבע מאות ____________לבריאת עולם למנין שאנו מנין פה __________________________איך _________________אתה לקדמנא ואמר לדנא הדא מרת _________________כד הוית בתולתא אינסבית לי לאינתו מן קדמת דנא במתא __________________________כהלכת בנת ישראל דמנסבין לגובריהון בחופה וקידושין וכתובה. וכדו אירכס לה שטר כתובתא דהוה כתוב לה מינאי מיומא דאתנסבית לי. ואמרי רבנן דאסור לבר ישראל לשהויי עם אינתתיא בלא כתובה אפילו שעה חדתא וכען בעינא למכתב לה כתובתא אחריתא בחריקא דכתובתא קמייתא נדוניא ותוספתא דילה. ובכן אנחנו סהדי דחתמינן לתחות קנינא מיניה השתא כי סהדי קמאי דחתימו תחות כתובתא קמתא דאירכסא ליתנהו וזמן כתובה לא ידענא. וכתבנו לה כתובתא לחלופי כתובתא קמייתא מיומא דנן ובלישנא דאמר לנא דהוית כתיבת כתובתא קמייתא דאירכסא איך ר' ____________בן ________________________אמר לה להדא אינתתא מרת __________בת ________________כד הוית בתולתא מן קדמת דנא הרי לי לאינתו כדת משה וישראל. ואנא אפלח ואוקיר ואיזון ואפרנס יתיכי (ליכי) כהלכות גוברין יהודאין דפלחין ומוקרין וזנין ומפרנסין לנשיהון בקושטא. ויהיבנא ליכי מוהר בתולכיי כסף זוזי מאתן דחזי ליכי מדאורייתא ומזונכיי וכסותיכי וסיפוקייכי ומיעל לותיכי כאורח כל ארעא. וצביאת מרת __________________________דהוית בתולתא מן קדמת דנא והוית ליה לאינתו. ודן נדוניא דהנעלת ליה מבי אבוה בין בכסף בין בזהב בין בתכשיטין במאני דלבושא ובשימושי דירה ובשימושי דערסא הכל קיבל עליו ר' __________________________במאה זקוקין כסף צרוף. וצבי ר' __________________________והוסיף לה מין דיליה עוד מאה זקוקין כסף צרוף אחרים כנגדם סך הכל מאתים זקוקין כסף צרוף. וכך אמר ר' __________________________אחריות שטר כתובתא דא נדוניא דן ותוספתא דקבלית עלי ועל ירתאי בתראי לאתפרע מכל שפר ארג נכסין וקינינין דאית לי תחות כל שמיא דקנאי ודעתיד אנא למיקני, נכסין דאית להו אחריות ונדלית להון אחריות כולהון יהון אחראין וערבאין להתפרע מנהון שטר כתובתא דא נדוניא דן ותוספתא דא מינאי. ואפילו מן גלימא דעל כתפאי בחיים ובמותא מן יומא דנן ולעלם. ואחריות שטר כתובתא דא ונדוניא דן ותוספתא דא קבל עליו ר' פלוני כחומר כל שטרי כתובות ותוספתות דנהגין בבנת ישראל השויין כתיקון חכמינו ז"ל דלא כאסמכתא ודלא כטופסי דשטרי.
וקנינא מן ר' __________________________בן ר' __________________________למרת __________________________בת ר' __________________________דהוית בתולתא כד אינסבית ליה בקדמיתא בכל מה דכתוב ומפורש לעיל במנא דכשר למיקני ביה והכל שריר ובריר וקים
עד
עד

כתבות נוספות