שאל את הרב

שמירת העינים

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 26/10/15 04:08 יג בחשון התשעו

שאלה

שלום רציתי לישאול את כבוד הרב אני שומר את העינים כבר שנה שלמה ברוך השם השם זיכה אותי לשמור את העינים בחצי הראשונה שהתחלתי לשמור את העינים האיתה קיצונית האיתי ניתקע בעמודים ולא ריצתי אפילו להיסתכל בטעות אחרי כמה זמן הבנתי שזה יצר הרע קיצוני ושיניתי את עצמי ברוך השם היום בחצי השנה השניה אני כבר מרים את הראש ולא ניתקע בעמודים ואני רואה לאיפו אני הולך אבל עדין יש לי קטעים שאם למשל בא מולי מישהו אני לא יודע על השניה אם זה אשה או גבר אז אני לא רוצה להסתכל עליו האם זה קיצוני? ודבר שני בעינין הזה שאם אני בטעות רואה אשה מתחיל להכנס בי פחד פנימי שאומר לי אתה קיצוני אתה לא בסדר אתה מגזים אתה לא שומר את העינים נכון אתה לא תיתחתן מישהו אומר לי את זה אולאי זה יצר הרע או שזה אני? ויש לי גם חששות ודאגות בעינין הזה אם הפחד ביחד מה הרב מציע לי לעשות כדי לעביר את הפחד הזה לגמרי ולא לפחד אפילו שאני מסתכל בטעות בשיטחית לא קורה לי כלום?

תשובה

בס"ד
שלום רב,

האיסור הוא להינות ממראה אישה, אסור להסתכל בה בעיון, כדי להינות ממה שרואים. אבל אם אישה חולפת לנגד עיניו והוא לא מעיין בה אין בכך איסור.
לכן אתה יכול ללכת ברחוב ולעקוב בעיניך אחרי הדרך שבה אתה הולך כדי לכוון צעדיך ולא להיתקל במכשולים.

אכן אתה צודק שהעיסוק המוגזם בשמירת העיניים מביא לחשוב כל הזמן על נשים במקום להסתלק מכך.
צריך ליצור הרגל של התרחקות ממבט מעיין בנשים אבל לא להלך כל הזמן בתחושת חרדה ואיום מפני אפשרות שאישה תהיה בתוך שדה הראיה. אין שום חטא לראות אישה במבט שטחי בלבד.

גם הפחד שבגלל חטא כזה או אחר אתה לא תתחתן אין לו שום בסיס במקורות. לא מצאתי שיש איזשהו חטא שהעונש עליו הוא למנוע מאדם להקים משפחה.
בעז"ה הכל יבוא בעיתו ובזמנו.

כתבות נוספות