שאל את הרב

צניעות ושמירת ברית

חדשות כיפה הרב אפי קיציס 24/10/15 21:26 יא בחשון התשעו

שאלה

יש לי שאלה אליכם למה במגזר הדתי לאומי מקפידים פחות על צניעות לדוגמא:

בספר של הרב אליעזר רשום שמספיק חצאית עד הברך ואמר שעדיף לשים גרביונים(לא חייב)ואילו אצל הרב יצחק רצאבי רשום שאישה צריכה לשים עשר ס''מ אחרי הברך וגם לשים גרבונים ואני כמובן הולך לפי הרב רצאבי ואם אני רואה אישה שהולכת עד הברך אז אני כועס מאוד ומבחינתי היא לא צנועה(לא לדבר על כאלה מבני עקיבא שהולכות כמו מלכות יופי) כי אני הולך לפי הרב רצאבי ואני אומר את זה לא מכעס חס ושלום אלה מתוך כך שלא הייתי מקפיד על שמירת העיניים והייתי פוגם בלי סוף אבל היום ברוך ה' אני שומר עיניים אפילו מילדה קטנה...

ועוד דוגמא שיותר מרגיזה אותי שלפי הרב רצאבי פעם בתימן רווקות היו מכסות שיער ואפילו ילדות קטנות לא הייתה מבצבצץ שערה אחת,והרב ממשיך שאומר בגלל שכאן השתנו המנהגים צריך שאשה תלך בשיער אסוף או קלוע ואילו רוב רובן מבני עקיבא הולכות מפוזר וזה מושך את העין?

מחילה על השאלה הזאת שלא יהיה קיטרוג:

למה ערביות הולכות בצניעות גמורה כמו פעם ואילו בימינו בנות מלך מנסות להתלבלט והולכות כמה שיותר מושכות עין?

בעז''ה שאני אחפש אישה אני אחפש בת מלך שמעולם לא הלכה אם חצאית קצרה או בגדים צמודים או שיער פזור ושלא החטיאה את הגברים וכו'

תשובה

לשואל שלום רב.
1. תמיד צריך אדם לבחון את עצמו ולתקן את הראוי תיקון בכל התחומים, כולל צניעות. ואכן גם אצלנו, ודאי שגם אצלי, יש מה לתקן.
2. אשרינו שזכינו שאתה צדיק כל כך עד שאתה יכול לשפוט אחרים, לחלק ציונים לציבור שלם, ועוד לציין שלא יהיה קיטרוג. אני לא השתכנעתי שעבירה של קיטרוג על עם ישראל והוצאת שם רע על חלקים ממנו, היא פחות חמורה מבעיית צניעות.
3. אינני מקבל את הטענה ש"המגזר" לא הולך צנוע. יש כאלה שמקפידים על ההלכה, יש כאלה שמחמירים יותר מהנדרש בהלכה, ויש כאלה שנוהגים פחות מההלכה. כשתבדוק תראה שחלוקה זאת נכונה גם בציבורים אחרים שהתייחסת אליהם.
4. לגופו של עניין. קודם כל הערבים אינם קנה מידה לצניעות. אינני חושב שאשה צריכה ללכת עם יעלה או כיסוי ראש שבו המוסלמיות הולכות. ובכלל השיטה שבה האשה נדרשת לצניעות מופרזת ואילו הגבר יכול לעשות ככל העולה על רוחו, אינה השיטה שלנו.
5. מהרמב"ם אמנם משמע שגם רווקה צריכה כיסוי ראש, אבל דעתו זאת לא נהוגה כיום להלכה, גם אצל תימנים שבד"כ הולכים בשיטתו. וכן לעניין אורך החצאית וגרביונים, ראה משנה ברורה (סי´ ע"ה) שדעתו שונה, שכתב שאם לא נהוג לכסות מתחת לברך אז אין חיוב (אמנם הברך עצמה צריכה להיות מכוסה).וכן לעניין שערות קלועות עיין שם במשנה ברורה שמכריע כמו המקילים ללכת בשיער סתור.
ובכלל, אינך צריך להתרגז אם מישהו אינו פוסק כמו שפוסק הרב שלך אלא כמקובל בפוסקים אחרים.
6. לסיכום - קצת יותר נחת. קצת פחות לחץ וביקורת ועצבנות. ואז אפשר לנהל דיון הלכתי נקי וטהור.
7. אני אכן מאחל לך שכשיגיע הזמן תמצא את בת זוגך הראויה לך, לשביעות רצונך ושמחת לבך.
בברכה
אפי קיציס
בברכה
אפי קיציס

כתבות נוספות