שאל את הרב

למה הדרכה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 21/10/15 17:35 ח בחשון התשעו

שאלה

שלום:) תוודה רבה לאתר המדהים הזה!

נכנסתי ב"ה להדרכה ביישוב שמחתי מאוד אבל כולן אמרו לי שלהדריך ביישוב זה תורם מעט מאשר להדריך חוץ שזה יותר תורם כי אתה יותר מתחבר עם החניכים ושלהדריך ביישוב אף אחד לא נהנה וזה פלצני וכו.. אני לא יודעת אם זה מקנאה אבל זה ממש הוריד לי..אני מרגישה שהחברות שלי בעמותות לילדים מיוחדים או הדרכת חוץ הם יותר תורמות ממני.. אני גם לא מרגישה שהמדריכות שלי נתנו לי כזה הרבה.. אני נורא מבולבלת.. ואולי זאת לא הייתה הבחירה הנכונה אשמח אם תענו לי תוודה רבהה!:)

תשובה

שלום לך שירה יקרה!

שכוייח עצום על הרצון ועל הנכונות להדריך ולהשפיע כמה שיותר.

כשקראתי את שאלתך עלו לי כמה נקודות, אשתף אותך באותן כמה נקודות ומקווה שיפתחו אצלך כיווני מחשבה חדשים.

בחברה שלנו, יש דברים "נחשבים" ו"נחשבים" פחות, אולפנה "נחשבת"\ מקצוע "נחשב"\ "מקום שירות"\ ישיבה "נחשבת" וכו´, לעתים, לצערי, אנחנו נשאבים להכללות הללו ומחליטים החלטות על פי מה שנחשב. אני רוצה לשאול אותך, מי קבע את ה"נחשבות" הזו? מי קבע שאולפנה X "נחשבת" ואולפנה Y "לא נחשבת"? מי קבע שהדרכה בסניף "רגיל" פחות חשובה או "נחשבת" מההדרכה בסניף חוץ? כי הולכים לאוכלוסייה אחרת שאולי לרוב ברמה חברתית נמוכה?
אז בואי, נצא מההכללות הללו. כל מקום מתאים לאדם אחר, מקום לימודים שמתאים לי, לא יהיה מתאים לחברה שלי וכן להפך. ואותו דבר על הדרכה. המקום שמתאים לי, להדריך לא מתאים לחברה שלי. זו נקודה שחשובה לכל החיים, [לא להחליט החלטות על פי מה שנחשב אלא על-פי מה שמתאים לי.]
לכן, כדאי שתחשבי עם עצמך מה מתאים לך באמת, הדרכת חוץ או הדרכה רגילה? הדרכת חוץ דורשת שבתות מחוץ לבית, להכיר אנשים ונהלים חדשים? ועוד דברים טכניים שהדרכת חוץ דורשת ממך, ואילו הדרכה רגילה פחות דורשת להתרגל מבחינה טכנית ואת פנויה יותר להתעסק במהות של ההדרכה. תחשבי על זה.

נוסף על כך, את כותבת שהמדריכות שלך לא השפיעו עלייך ואין מה לעשות ולשנות בסניף רגיל. אדרבה! אם את חושבת שלך היו מדריכות שלא השפיעו מספיק, תהיי את טובה מהן! תלמדי מהם, מהטוב ומהרע שהן עשו ותרימי את מושג ההדרכה בסניף שלך. כשיש דבר לא מתוקן בבית שלי, אני לא בורחת לבית אחר, אני מנסה לתקן את הדבר הזה כדי שהבית שלי יהיה מתוקן כמו שצריך.
"עניי עירך קודמים לעניי עיר אחרת" אומרים לנו חכמים במצוות צדקה, יש צורך קודם לתקן ולעזור לקרובים שלנו ואז ללכת לשאר עמ"י. לכל אדם ולכל חברה יש לאן להתקדם, כל אחד בדרגה שלו, אין אדם מושלם ולכן גם בסניף רגיל יש מה לפעול, לחנך ולתקן. נכון שאולי יותר קשה לקדם את אלה שמקודמים כבר, את אלה שמחונכים, אבל זה ערך חשוב לא פחות מלקדם את המתקשים, אם לא נקדם את המקודמים, במקרה הטוב הם ישארו במקומם או במקרה הפחות טוב והטבעי הם ידרדרו מטה, קשה לעמוד במקום מבלי לרדת או לעלות.

את שואלת, איך? איך מחנכים את הטובים כבר? איך מדריכים בצורה שבאמת תשפיע על החניכים?
משנים את החשיבה על ההדרכה אליה נכנסת זה עתה. הכוונה היא [לראות ולשים מול העיניים את החשיבות של ההדרכה.] תחשבי עם עצמך לאור הדברים שנכתבו לעיל או לאור דברים ששמעת בהכנה להדרכה, למה נכנסת להדרכה? מה החשיבות של ההדרכה? מה את רוצה להשיג בהדרכה עם החניכים שקיבלת? לסמן מטרות ולסמן דרכים כיצד את מגיעה למטרות הללו. ותנסי שכל מעשה שקשור להדרכה יהיה מכוון לדברים הללו, לזכור כל הזמן מה אני עושה כאן ולמה אני מדריכה, לאן אני חותרת. המטרה היא להחזיר את עצמך כל הזמן למקור ממנו יצאת להדרכה שלרוב יכול להחזיר אותך לפעול בצורה טהורה ונקייה אך ורק למען החניכים. אני חושבת שאם תבצעי את העבודה הפנימית הזו החניכים ירגישו את זה וההדרכה תהיה משמעותית להם וכמובן גם לך.

מאחלת לך הצלחה רבה בעשייה החדשה, שה´ ייתן לך את כוחות לפעול ולעשות מתוך כוונות טהורות ורצויות.

מוזמנת לשאול, להעיר ולהגיב במייל שמופיע כאן למטה או באתר שלנו.

הרבה שמחה וטוב,
רינת rinathaber@gmail.com .

כתבות נוספות