שאל את הרב

נר לרבי נחמן

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 01/10/15 18:33 יח בתשרי התשעו

שאלה

היי,

הדלקתי נר לכבוד הילולת רבי נחמן. אחרי שעה הוא נכבה לי

אני יכולה להדליק אותו מההתחלה ולברך?

תשובה

בס"ד
שלום רב,

אינני מכיר כללים ומגבלות בהדלקת נר נשמה ביום זיכרון.
אפשר להדליק מתי שמתבקש על ידך.
על הדלקת נרות כאלה לא מברכים בשם ומלכות.
עייני להלן הסברים על הדלקת נר לנשמת צדיק ונר נשמה לנפטר.

כתב רבינו בחיי ז``ל בפרשת תרומה, וז``ל: וידוע כי הנשמה נהנית בהדלקת הנרות והיא מתהלכת בעדוני ההוד והשמחה ומתפשטת ומתרחבת מתוך הנאת האורה מפני שהיא חתיכת אור חצובה מאור השכל ומן הטעם הזה נמשכת אחר האור שהוא מינה אעפ``י שהוא אור גופני והנשמה אור רוחני זך ופשוט.
ועל כן המשילה שלמה הע``ה לנר הוא שאמר נר ה` נשמת אדם עכ``ל. ועל כך הוסיף הבן איש חי (תורה לשמה סימן תקכ): ``הרי לך שהנשמה יש לה הנאה מן האור, ואל תתמה על זה כי גם מן הריח מצינו שהנשמה נהנית בעודה שוכנת בגוף וכמ``ש רז``ל איזה דבר שהנשמה נהנית בו זה הריח, והטעם מפני שהריח הוא רוחני ולכן מגיע ממנו הנאה לנפש שהיא רוחנית, וכ``ש האור שהוא יותר דק ורוחני מן הריח.
וצריך שיאמר בפיו בשעת הדלקת הנר שהוא מדליק הנר הזה למנוחת נפש פלוני בן פלוני, ואז בקריאה זו שהוא מוציאה בפה יגיע הנאה לנפש האדם ההוא אפילו מרחוק, וכל שכן אם מדליק על המצבה עצמה ששם משכן חלק מחלקי הנפש. והרי הודעתי לך לפי דרכינו שיש טעם גם כן בהדלקת נרות אצל מצבות הצדיקים זיע``א כשהולכים העולם להשתטח שם.
גם דע כי באור הנר יש חמשה גוונים הידועים למשכילים וכנזכר בראשית חכמה, והם כנגד חמשה חלקי הנפש שהם נפש רוח נשמה חיה יחידה, ודבר זה גם בדברי רז``ל בתלמוד הוא מפורש במה שאמרו חמשה שמות יש לנשמה, ועל כן אור הנר הוא דוגמא לנשמה ולזה יהיה לה הנאה מן האור הנדלק על שמה, אך ודאי צריך להזכיר בפה שהוא מדליק שמן זה למאור למנוחת ולעילוי נשמת פב``פ, וכאשר אמרנו כי בכל ענין תמצא שהדיבור פועל וכאשר תראה מה שאמרו בצרכי שבת שצריך לומר בערב שבת בכל עסק של תבשיל וכיוצא שהוא עושה זה לכבוד שבת קודש וע``י הדיבור הזה ממשיך הארת קדושה מקדושת השבת על אותו הדבר שעוסק בו וכל זה נחשב מכלל כבוד השבת כנודע``, עכ``ל רבינו הבן איש חי.
ומנהג הצדיקים היה להדליק נר נשמה ביום ז` באדר לעילוי נשמת משה רבינו, והיו אומרים כי לפי שבדרגות ההנאה מזיו השכינה אין סוף, הרי שמכל דרגה אפשר לעלות עוד יותר, ושייך עילוי נשמה גם לנשמה הכי עליונה כנשמת משה רבינו עליו השלום.
אבל תמיד צריך לזכור שלא להיתפס רק לדברים שאינם עיקריים, ויותר יש עליה לנשמת משה רבינו עליו השלום כשנבסס אורחותינו על פי תורת משה, ונקבע עתים ללמוד תורת משה הארוכה מארץ מידה, וכיוצא בזה יש נחת רוח לכל הצדיקים הרבה יותר לאין שיעור ממה שנדליק נר בשביל נשמתם.
בהצלחה !!

מתוך http://rabanim.net/?nav=send

כתבות נוספות