שאל את הרב

בספר הרמבם, הלכות תפילה וברכת כהנים

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 01/10/15 14:47 יח בתשרי התשעו

שאלה

בספר הרמבם, הלכות תפילה וברכת כהנים, פרק ז, הלכה ה, (צילמתי בפלאפון 29/9), הרמבם אומר שכל זמן שיכנס אדם לבית הכסא, אומר קודם שיכנס "התכבדו מכובדים, קדושים משרתי עליון, שמרוני עד שאכנס ואצא, כי זה דרכן שלבני אדם". לא הכרתי זאת, כלומר רק הכרתי ברכה אחרונה בסיום של "אשר יצר". האם אכן נהוג לברך זאת, ואם לא, איך אפשר לוותר על הלכה שהרמבם כותב?

10170

תשובה

בס"ד
שלום רב,

הראשונים ניסחו מעין תפילה, שהייתה נהוגה פעם והוא: "התכבדו מכובדים קדושים משרתי עליון, שמרוני, שמרוני. עזרוני, עזרוני, המתינו לי עד שאכנס ואצא כי כן דרכם של בני אדם". אנשים נהגו לומר זאת לפני כניסתם לשירותים, והסיבה היא שישנם מלאכים, המלווים אדם קדוש בכל עת, כמו שכתוב: "כִּי מַלְאָכָיו יְצַוֶּה לָּךְ לִשְׁמָרְךָ בְּכָל דְּרָכֶיךָ" (תהילים צא, יא), או כמו שמובא אצל יעקב: "וַיִּשְׁלַח יַעֲקֹב מַלְאָכִים לְפָנָיו אֶל עֵשָׂו אָחִיו אַרְצָה שֵׂעִיר שְׂדֵה אֱדוֹם".
מן הראוי, שהאדם יבקש מהם רשות, מכיוון שאין הם נכנסים איתו למקום כמו שירותים. זוהי למעשה, מעין בקשת סליחה, כמו שאדם מבקש כאשר הוא צריך להתפנות משולחן הסעודה. כיום בני האדם אינם מוחזקים כאנשים בעלי רמה רוחנית גבוהה כל כך, ומלאכים אינם מלווים אותנו באופן קבוע, לכן לא נהוג להגיד נוסח זה. האר"י הקדוש חידש, שיש לומר נוסח זה גם כיום, ובזה האדם יינצל מהרהור בדברי תורה בשירותים, אך כמובן שאין זו הבעיה של רוב האוכלוסייה, לכן לא נהגו לומר זאת.

מתוך
http://www.olamotn.com/ProdFAQs.asp?File=Jewish

כתבות נוספות