שאל את הרב

הקלטה בשבת-2

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 29/09/15 20:44 טז בתשרי התשעו

שאלה

הרב, מחילה שאני שוב מפריע, כנראה שלא הבהרתי את עצמי טוב בשאלה. שאלתי את הרב לאחרונה והוא ענה לי כדלהלן:

_____________________

הקלטה בשבת

תוכן השאלה:

שלום רב,

ברצוני לשאול אם מותר להשאיר מכשיר הקלטה(אודיו,לצורך הקלטת שיחות שמועברות בבית הכנסת) לפני שבת- במצב שהוא כבר מקליט, כך שבמוצאי שבת אוכל להשתמש בהקלטה .? או לחילופין להשתמש בתוכנה כלשהי שתשמש מעין 'שעון שבת' כך שיקליט בשעות מסוימות- בהן מועברות השיחות, כמובן ללא מגע יד אדם, הכל באופן אוטומטי.

תודה רבה,

נתנאל

תוכן התשובה:

שלום וברכה

יש בנושא זה עמדות שונות בעולם הרבני.

אני נוטה להחמיר בדבר, ואוסר את הדבר משתי סיבות: ראשית, אם מדובר בארץ - מדובר למעשה בהנאה מחילול שבת של יהודים, המשדרים בשבת ועובדים בשידורים אלה, ועל כן הדבר אסור. שנית, גם אם מדובר בחוץ לארץ, לדעתי חלק גדול מגזירות חכמים על שבת נועד לנתק בין השבת ובין תודעות חילולה למעשה, ואף שהתקבלה הלכה כבית הלל (משניות פרק ראשון של מסכת שבת) אין להכניס לתוך השבת את תודעת ההקלטה ודברים שנעשים ביום חול.

יש עמדות מקלות יותר.

____________

אני לא התכוונתי לתוכניות או הקלטות שמשודרות במהלך השבת, אלא לדוג לשים מכשיר הקלטה שמקליט כל השבת בבית המדרש בישיבה ,ואז כל השיחות שהועברו במהלך השבת מוקלטות ואני יכול במוצש לערוך ולחתוך אותן ולהשתמש בהן, בשיחות שהועברו למשל.

לא מדובר על שידורים בטלוויזיה או דברים מעין אלו.

האם תשובת הרב נשארת כמות שהיא.?

תשובה

שלום וברכה

נראה לי שזה אפילו יותר חמור.
כל ההיתר בחלק מהחיישנים הוא בשל העובדה שמדובר בדברים שלעולם אין האדם עושה אותם בכוונה. אולם כאן מדובר בתוכנית מראש, שמטרתה להקליט את הדברים שנעשים בשבת בבית הכנסת או בבית המדרש, ולמעשה האנשים המדברים שם (בין אם הם יודעים מההקלטה ובין אם לאוו) שותפים בפעילות מכוונות המבוססת על דברים האסורים בשבת (ההקלטה עצמה אסורה בשבת, ולא רק התקנת החשמל).


כל טוב

כתבות נוספות