שאל את הרב

החמרה במקום היתר

חדשות כיפה רבני כושרות 29/09/15 09:32 טז בתשרי התשעו

שאלה

שאלה למעשה: האם יש איסור לאכול או לחילופין יש מקום להחמיר לקנות בשר משחיטה הידועה כמהודרת חלק והרבה מאד הידורים. אך שמעתי מרב ששמע משוחט שיש חוסר הקפדה עד כדי האישור לבשר טרף ממש לחלק מהשחיטות.

כיון שכתוב בהלכות לשון הרע שלמייחש כן יש לחוש לכאורה היה מקום להחמיר לעצמו.

א. האם על כך נאמר שבעל נפש יחמיר על עצמו?

לכאורה, אין מקום להחמיר שהרי גם אם בוודאי הייתה טרפה, הרי כאן בחנות שמוכרת בשר(במקרר שלפנינו) ביטול ברוב יבש ביבש של חתיכה שאינה הראויה להתכבד. וגם בשלבים הקודמים בהכנת החתיכות היה ביטול ברוב.

אומנם תלוי מתי נתערבה ה"טרפה" אך בפשטות לפי השוע כבש שלם ותרנגולת בנוצתה אינה חתיכה הראויה להתכבד. ולפי הרב עובדיה יוסף והרב יצחק יוסף גם חתיכה שאינה מבושלת אינה ראויה להתכבד ומימילא בטלה חד בתרי.

וגם אם נאמר שהשוחט או בעל הכשרות אישר להכניס לליין את הטרפה ואז לכאורה אין מבטלים איסור לכתחילה גם למי שנעשה בשבילו(שגם זה דיון), יש לדון מדין ספק ספיקה. ותערובת שנפלה לתערובת כמה פעמים, לגבי חתיכת הבשר שקונים במקרר באיטליז?

ועוד יש להוסיף את מאמרו של הרב אדרעי "בשביל החלב ה" שיצא כנגד מי שחושב שאמרינן בעל נפש יחמיר על עצמו בביטול ברוב, על אחת כמה וכמה בביטול של הרבה רוב שנפל לרוב אחר. אלא רק במסוכנת(וגם בזה הביא דעות נוספות).

ב. האם מותר לאדם כזה לא לאכול בבית אחר, כשהוא מכריז שאינו אוכל בשל חשש זה, ובעל הבית נפגע וגם יצא לעז על אותה כשרות? האם עושים חשבון בכהאי גוונא של במקום חילול ה' אין חולקים כבוד לרב ואין עצה ...

ג. האם אין בעניין זה מנהגי חסידות המביאות לידי קולא?

כל טוב

משה

תשובה

שלום

מרבית השאלות שלך מתבססות על "שמועה"

אנו מצרפים לך מאמר מקיף ושיטתי בנושא שתוכל ללמוד על כל הנושא בצורה מעמיקה ואח"כ אם תהיה שאלה אפשר לשאול שנית

http://www.kosharot.co.il/show_hadracha.asp?id=59572



כתבות נוספות