שאל את הרב

מקשיבים ליונה חלק שני ואחרון - הניסיון של יונה

חדשות כיפה חברים מקשיבים 22/09/15 00:48 ט בתשרי התשעו

שאלה

בחלק הראשון של "מקשיבים ליונה" שאלנו את השאלה: למה בחרו לקרוא [דווקא] בספר יונה בתפילת מנחה לקראת [סיום] יום כיפור - יום הדין?

הרי יונה רצה לא למלא את דבר הקב"ה להתנבא על נינווה.

עדיף היה לקרוא רות, אסתר, שיר השירים – משהו שיותר מראה על קירבה ויכול ללמד זכות על עם ישראל.

למדנו שסיפורו של יונה מתחיל עוד מימי אליהו הנביא וקורותיו אצל האישה הצרפתית (=מצור) שהחיה את בנה. בנה שגדל להיות אחד מתלמידיו הגדולים של אליהו – יונה בן אמיתי.

בניגוד לאליהו שהיה קנאי לקב"ה, והתנסה בקנאות הופכית = קנאות לישראל (=מציאת זכות ותפילה לרחמים) – יונה, תלמידו, היה קנאי [לישראל].

ובאמת, בימי כהונתו של יונה כנביא, הקב"ה מרחם על עם ישראל ועוזר להם לנצח את אויביהם ולהשיב את גבולם [למרות שעבדו עבודה זרה]! אולי גם בזכות תפילות רחמים של יונה.

בדיוק כמו רבו – יעמוד יונה בניסיון הדורש מהפך בסוג נבואותיו...

*

"וַיְהִי, דְּבַר-ה', אֶל-יוֹנָה בֶן-אֲמִתַּי, לֵאמֹר. קוּם לֵךְ אֶל-נִינְוֵה, הָעִיר הַגְּדוֹלָה*וּקְרָא עָלֶיהָ: כִּי-עָלְתָה רָעָתָם, לְפָנָי.

וַיָּקָם יוֹנָה לִבְרֹחַ תַּרְשִׁישָׁה, מִלִּפְנֵי יְהוָה; וַיֵּרֶד יָפוֹ וַיִּמְצָא אֳנִיָּה בָּאָה תַרְשִׁישׁ, וַיִּתֵּן שְׂכָרָהּ וַיֵּרֶד בָּהּ לָבוֹא עִמָּהֶם תַּרְשִׁישָׁה, מִלִּפְנֵי, ה'" (יונה, פרק א' פסוקים א' – ג').

בתקופתו של יונה התחילה אימפריה עוינת חדשה לבצבץ בשטח הקרוב למלכות ישראל - אימפריית ממלכת אשור, ועיר בירתה – נינווה "העיר הגדולה".

מצב זה מאוד הדאיג את יונה הקנאי לישראל, חשש שכל מה שהשיג בימיו – כיבושי ירבעם בן יואש מלך מלכות ישראל וחשש לאנשים שהצליח להחזיר בתשובה, [כולם עומדים בסכנה]!

והנה, הקב"ה מתנבא אליו [נבואה הפוכה לסוג נבואותיו]:

ללכת לבירת אשור נינווה ולהחזיר את אנשי נינווה בתשובה! = [מאוד מסוכן לממלכת ישראל עובדי העבודה זרה]! זאת פעולת קנאות לקב"ה.

מתוך קנאותו ואהבתו לישראל, מחליט יונה לעשות דבר מכאיב מאוד לנשמה של כל נביא – [לחסום את נבואתו ולברוח מהקב"ה] למקום בו לא יוכל להתנבא = חוץ לארץ (אלא אם כן הנבואה עצמה אמורה להיאמר בחוץ לארץ).

*

נעבור מתחילת הספר לסופו:

"וַיֵּרַע אֶל-יוֹנָה, רָעָה גְדוֹלָה; וַיִּחַר, לוֹ. וַיִּתְפַּלֵּל אֶל-יְהוָה וַיֹּאמַר, אָנָּה ה' הֲלוֹא-זֶה

תשובה

כתבות נוספות